Har mobbats till en ätstörning
Hej bup.. jag har suttit i en halvtimme och gråtit.. vet inte vad jag ska skriva.. om jag ska be om hjälp... om jag vill ha de ens? Jag vet att jag har gått ner i vikt, är 15 och vägde 80 kilo för, nästan 2år sen.. folk kallade mig för magen "här kommer magen! den ska proppa i sig lite mat" "fetto!" "tjockis" pojkvänner gjorde slut.. blev ihop med den smala tjejen.. och att mina föräldrar sa "ska du verkligen ta efterätt?" hjälpte inte.. jag lyckades tillsist börja gå ner i vikt, jag fick tips från idrottslärare, pratade med kuratorer och skolsyster om min hetsätning som dom sa då att jag hadde... och jag gick långsamt ner till 65 kilo, på ett år hade jag alltså gått ner 15 kilo, jag var så stolt! det mesta gick jag ner under ett sommarlov och jag hadde köpt nya kläder och min kusin som jobbar som makeupartist hade gett mig sminktips, hon var en av mina få vänner då. Jag var så fucking nöjd! äntligen skulle folk sluta mobba mig och säga fkn skit! men när jag kom till skolan var jag fortfarande magen, fettot, tjockisen.. jag började sluta gå till skolan.. och blev väldigt deperimerad.. tillsist så lyckades jag ta mig till skolan, men jag började äta mindre och träna mer och mer, jag väger mig minst en gång om dan, jag älskar att väga mig efter jag varit på toa, du fattar... jag blev så fokuserad på kalorierna och viktnedgången att jag glömde hunger! Jag började gå ner i vikt, 60 kilo, 55 kilo, 43 kilo.. nu väger jag 39,6 kilo.. nu börjar folk kalla mig pinnen och spinkis och anorexiker i skolan istället.. jag var inte bra nog vad jag än gjorde.. alltså!? jag har lyckats dölja det för mina föräldrar, jag har dubbla kläder och har knep för att det ska se ut som jag äter.. jag skriver nu för att.. jag börjar bli jävligt rädd.. min mens har slutat komma... jag fattar inte!? modeller väger ju ca 45 kilo i genomsnitt (alltså tjocka modeller inråknade tyvär /:)jag väger bara typ 5 kilo mindre, min mens slutade komma för 2 månader sedan snälla hjälp! Finns det en lösning där jag inte behöver gå upp i vikt? pratat med kompisar som säger jag måste gå upp i vikt.. känns som de lurar mig!
inte haft mens på snart 3 månader!

BUP svarar:
Tack för ditt brev!
Det som du berättar om är väldigt väldigt allvarligt! Halva du har ju försvunnit, liksom din mens! Nej, det finns ingen lösning där du inte behöver gå upp i vikt. Där har dina kompisar rätt och de lurar dig inte när de säger det. Det är förståeligt att du blir misstänksam och tänker att de lurar dig, med tanke på hur utsatt och sviken du har blivit. Jag är ändå rätt säker på att du själv inser att du behöver äta mer och att du är rädd för att det annars barkar åt skogen.
Jag blir väldigt berörd över vad folk har kallat dig. Du har ju blivit förskräckligt illa behandlad, ja rent utav mobbad. Mobbning är bland det värsta nån kan bli utsatt för och det kan också sätta spår för livet. Och som du skriver: -"jag var inte bra nog vad jag än gjorde". Det stämmer ju verkligen. Först blev du retad för att du var tjock och sen för att du blev smal. När du under en period kände dig nöjd med dig själv och trodde folk skulle sluta mobba dig, fortsatte de. Det visar ju tydligt att det inte är dig det är fel på. Det är din omgivning! Alla människor ser olika ut. Längd, vikt, hudfärg, nässtorlek och så vidare. Alla människor har lika värde och det är väldigt tokigt att många hänger upp sig på en idealbild över hur man ska se ut.
Du har rätt att må bra och att vara nöjd med din kropp. Berätta för dina föräldrar hur det ligger till. Tidigare fick du hjälp av kuratorer och skolsyster. Jag tycker att du ska vända dig till dem igen. Med tanke på att din mens har slutat komma kan du väl börja prata med skolsköterskan. Du kan även vända dig till Ungdomsmottagningen. Shedo ger stöd till personer med ätstörning. De har färdighetslistor som är bra att använda när man till exempel behöver stå ut med svåra känslor.
Ta hand om dig!