Allt jag kan tänka på hur ful och tjock jag är
Hej, är en tjej på 15 år som mår skit.. har haft självskadebetende flera gånger, samt deprision och problem med hetsätning och nära självmordstankar... har länge trott att jag mått bra men börjar fatta att jag inte gör det.. jag har bara blivit bättre på att låtsas, skolan går skit, inget är roligt, jag är inte som jag brukade vara, jag är jätte överviktig! väger 78 kg ); varje gång jag skriver min vikt börjar jag nästan gråta.. väger mig oftast varje dag. Allt jag kan tänka på är hur ful och tjock jag är, jag gillar inte när folk ser mig längre, det är bevisat att man dömer någon på 5 sekunder, vad man tycker om personen, är detta en glad person osv.. jag vill inte bli dömd! när folk ser mig vill jag att dom ser mig som den jag vill vara, hon jag inte är... förut älskade jag att sminka mig! nu spelar det ingen roll hur mycket jag spacklar ansiktet jag är ändå ful som fan! Samma sak med shopping.. storleken går upp, jag är inte snygg i något, och att se min spegelbild är en mardröm, att se vikten gå upp är en mardröm.. jag hatar det!!!!!!!!!! Jag kommer göra som jag gjort förut, fast jag ska inte ge upp lika lätt denna gång! jag ska fasta, jag vet hur jag ska göra för att mina föräldrar inte ska märka något, jag kommer äta pyttelite då och då typ en halv kopp tomatsoppa utspädd med vatten, det är bara 30 kalorier, enkelt att bränna bort, jag har sökt runt om tips på hur jag ska klara det jag tror jag kommer göra detta i ca .. minst 4 veckor.. måste gå ner 28 kilo.. jag fattar att det inte är hälsosamt men du fattar inte vad jag känner eller går igenom, du fattar inte hur det är att vara överviktig, det är ju inte hälsosamt heller? och kommentarerna är inte särskilt roliga.. skriv bara hur jag kan göra detta på ett så hälsosamt sätt som möjligt! (fasta asså) jag orkar inte stå ut med min vikt i mer än nån månad.. så säg inget som att "gör träning" dra ner lite på portionerna" "du kommer gå upp igen" jag har provat allt och läst på och du kan inte få mig att ändra mig... men du kan få mig att utföra det på ett "bra" sätt
Ska sluta äta

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker det var bra att du hörde av dig till oss när du verkar må så här dåligt!
Du berättar att du just nu är väldigt olycklig och har panik över din vikt och utseende. Men du berättar ju också om att du känner dig ofta ledsen och nedstämd, att du haft självmordstankar och självskadebeteende men även haft problem med hetsätning.
Så det låter som du har kämpat med flera olika svårigheter under en längre tid. Det är inte heller ovanligt att förhållandet till mat också kan bli påverkat av hur man mår och känner sig.
För en del ungdomar blir ätandet ett sätt att lugna oroliga känslor eller att ätandet känns som ett sätt att trösta sig när man känner sig ledsen och olycklig. Jag vet inte om det är sådana problem du tänker på när du nämnde att du har hetsätit - eller om det känns för dig som de problemen kan blir på ett annat sätt.
Det hade varit bra om du kunde få hjälp med allt det här genom en samtalskontakt. Om du mer på djupet kunde få prata igenom hur du mår och hjälp att förstå mer om de bakomliggande problemen som du känner hänger ihop med matproblemen och de negativa känslor som du uttrycker kring ditt utseende.
Om du enbart söker en snabb lösning kring olika sätt att banta och hindra dig från att äta, så har du rätt i att det kan äventyra din hälsa, men du tar även en risk till att må än sämre psykiskt. Fastän du själv kanske känner tvärtom just nu.
Jag förstår att om du verkligen har bestämt dig för vad lösningen är just nu för dig, så kommer du nog inte bara tvärt ändra dig och ta emot andra råd kring maten just nu.
Men jag vill ändå vädja till dig -att du oavsett vad du bestämmer dig för att göra- ändå försöker börja prata med någon om allt det här som gör dig så förtvivlad.
Om du skulle kunna tänka dig det, så kan du söka en egen samtalskontakt hos en behandlare via ungdomsmottagningen.
En annan väg är att du, eller tillsammans med dina föräldrar, kontaktar psykolog för barn och unga genom vårdcentralen eller via din BUP-mottagning.
Då du kan få hjälp med en bedömning över dina svårigheter och få prata igenom vilken form av hjälp eller behandling som du kan vara hjälpt av mer långsiktigt.