Mina vänner mig pressar mig
Hej
alla mina vänner dricker alkohol och röker. Dom sätter mycket press pp mig att jag ska skolka och dricka och ta droger hela tiden. Hur ska jag göra?
tonrosa

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Jag tycker inte att dina vänner verkar vara några vidare goda vänner, som pressar dig att skolka och dricka och ta droger. Det är ju inte bra för någon av er. Finns det möjligen någon som du kan vara med som inte håller på med att röka och dricka? Jag vet att det brukar vara ett stort grupptryck att testa såna saker och det är bra gjort av dig att stå emot. Fortsätt med det!
Ta stöd att stå emot från någon vuxen som du litar på, förälder, en lärare eller skolsyster. Jag vet inget om din relation till dina föräldrar eller släktingar, men det kan vara bra att berätta för kompisar att man lovat till exempel sin mamma eller sin morfar att inte börja röka, dricka eller droga. Det kan vara lite mer praktiskt att "skylla" på någon annan än att stå ensam.
Du kan också vända dig till Bris. Man kan ringa, mejla eller chatta. Ett alternativ är Tjejzonen. Man kan chatta med dem och man kan också få en egen "Storasyster" att ha kontakt med.
Stå på dig!