Känner mig missförstådd av alla
Hej!
Jag är en sextonårig tjej som går första året på gymnasiet. Då jag haft socialfobi och depression i dryga 2 år samt haft problem med att tidigare komma iväg till skolan så valde jag att istället för att gå på ett "vanligt" gymnasium läsa på distans, via datorn, på ett onlinegymnasium. Det har nu inte ens gått en hel termin men jag känner redan nu hur allt håller på att gå utför, jag undviker att närvara på lektioner (videosamtal i grupp), svarar inte på alla mail och får inte några uppgifter gjorda alls.
Jag är så otroligt ledsen över detta då jag verkligen gillar att lära mig nya saker och att gå i skolan, men grejer är att det bara går inte! Jag har försökt förklara detta för folk i min närhet men ingen förstår, ingen ens min kurator på BUP. Jag mår redan så fruktansvärt dåligt över andra saker så nu när skolan blivit till en av mina stress- och ångestkällor känner jag bara att jag inte orkar mer.
Jag är så trött och ledsen och har varit stressad över en massa saker så länge jag kan minnas. Mina föräldrar separerade när jag var runt fem år och sedan dess har jag alltid behövt ta hand om och ta en massa ansvar för allting så nu önskar jag bara att jag kunde få vila och inte behöva bry mig om någonting alls.
Känner mig så missförstådd av alla då ingen verkligen lyssnar på och förstår vad jag menar. Min BUP-kurator verkar inte ta mig på ansvar och ibland känner jag mig rent ut sagt förnedrar när jag är där för att prata och få stöd, hen får mig att känna mig korkad och konstig vilket (självklart) inte får mig att må så mycket bättre.
Jag hade en annan kurator där tidigare som slutade och även om jag kände att vi hade en någorlunda bättre relation och bättre konversationer än jag har med min nuvarande kurator så kände jag mig ändå inte förstådd.
Jag har ganska svårt att uttrycka mig, är väldigt blyg och vågar oftast inte säga saker då jag är rädd för att skämmas för eller få panik över mina uttalanden i efterhand.
Jag önskar att någon kunde läsa mina tankar och känna exakt vad jag känner för att när jag berättar något för någon och personen i fråga upprepar det jag sagt eller sammanfattar det med sina egna ord känns det bara helt fel men jag vet inte på vilket sätt jag ska rätta dem och känner mig därför väldigt hjälplös i sådana situationer. Väldigt jobbigt :(
Detta har inte så mycket med det tidigare stycket text att göra men jag har också väldigt mycket ångest över något som hände för ungefär två och ett halvt år sedan.
Jag träffade en kille som jag inte hade vaginalt men oralt sex med. Jag var bara tretton år och om jag inte minns fel så var han femton. Jag ångrar detta jättemycket och har inte berättat för någon om det i verkliga livet utan endast för mina gamla vänner på Twitter, vilket jag också ångrar. Jag skämtade om det trots att det var jobbigt för mig att bara tänka på och trots att det begränsat mig från att ha något som helst sexuellt umgänge med någon sedan dess. Bara tanken på att den där killen jag var med fortfarande finns där ute och kan tänka på mig när som helst utan att jag själv kan kontrollera det kan ibland ge mig panikattacker och jag känner mig så dum och smutsig. Känns även som att den händelsen och faktumet att jag pratat om det med folk online begränsar mig då jag i nuläget inte är säker på om jag är straight eller inte, jag vet att jag gillar tjejer men inte om jag gillar killar, känns som att även om jag någon gång kommer ut som lesbisk så finns det folk där ute som vet att jag haft ihop det med killar och skulle kunna anklaga mig för att ljuga.
Nu orkar jag inte skriva mer, tack.
Hoppas inte texten blev allt för lång

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du hörde av dig till oss. Jag tycker det låter som du behöver kämpa mycket både med din skolgång och med i kontakten med din familj, men också med att nå fram till andra.
Du skriver att du önskar att andra kunde läsa dina tankar och kunna känna exakt vad du känner. Du verkar längta efter att någon verkligen skulle kunna förstå dig till fullo och känna att du hade någon som helt kunde dela dina upplevelser. Den känslan och längtan är det nog många som kan känna igen sig i.
Det är nog alltid en jobbig upplevelse när man inte känner sig lyssnad på och går med känslan att andra inte verkar kunna förstå. Det är lätt att verkligen känna sig ensam och frustrerad då.
Din utmaning just nu verkar vara att hitta sätt för dig att kunna förmedla dig till andra kring dina känslor och tankar. Även om det känns både svårt och jobbigt.
Inte minst så verkar det bli extra jobbigt för dig då du berättar om att du sedan efter tänker mycket på det du sagt. Det låter som du verkar få många ångestfyllda tankar om hur andra kan ha uppfattat dig och det du sagt.
Detta är också ett vanligt problem som många ungdomar kan uppleva vid social ångest eller social fobi som diagnosen kallas. Att man lätt kan känna sig väldigt negativt granskad och få jobbiga tankar om att andra ska tycka att man är konstig på flera sätt. Fastän andra inte alls behöver uppleva det så.
Du har tänkt klokt som redan har tagit hjälp och nu har en pågående kontakt hos BUP. Men det låter inte som du riktigt har förtroende för den behandlare som du nu har kontakt med. Om du känner så så är det viktigt att du tar upp det så du kan få hjälp med det.
För du behöver hitta en behandlingskontakt hos någon som du känner att du kan ha ett grundläggande förtroende för. I alla fall som du stegvis känner att du skulle kunna våga öppna dig för.
Om du önskar, så kan du med stöd av dina föräldrar prata med din behandlare om de problem du upplever. Behandlare på BUP är vana med att hjälpa till i många olika frågor i behandlingen för att den ska bli så bra som möjligt.
Om det känns svårt att säga det här direkt till din behandlare så kan om du önskar till exempel skriva ett brev eller be dina föräldrar att ringa din behandlare och förklara. En annan möjlighet är att ni tar upp med enhetschefen på din mottagning att du önskar byta till en annan behandlare.