Har jag kvar ätstörningen?
Jag har haft en ätstörning sen jag gick i 3:an. När jag gick i 5an blev det värre men blev diagnostiserad med anorexia i 6:an på våren. Då hade jag ett BMI på ungefär 12-13. Efter diagnosen blev jag tvingad att äta så då gick jag upp igen till en normal vikt. Men tankarna stannade kvar och vågade inte säga det så behandlingen avslutades. Nu går jag i 9:an. Jag kan inte äta nåt utan att få lite/mycket ångest och jag tycker nästan aldrig jag är snygg utan hittar bara massa fel. Gick upp 1kg i somras vilket var det första på över ett halvår och tänker på det typ varje dag känns det som. Har jag kvar ätstörningen? Men jag vågar inte säga till för jag är rädd att gilla min kropp ännu mindre och inte få träna som jag älskar längre (tränar på 7h i veckan) och att göra min familj olyckliga igen.
A

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att du inte vill göra din familj olycklig igen. Omtänksamt och fint att du tänker så. Om det skulle vara så att du skulle behöva hjälp igen runt din laddade relation till mat eller något annat är ändå mitt råd till dig att prata med dina föräldrar  och att söka hjälp på nytt.
Om du ber om hjälp innan problemen växt och blivit ännu större är de förhoppningsvis lättare att ta hand om.
Du skickade med en fråga till oss om du har kvar ätstörningen? Jag förstår att den frågan är viktig för dig men svår att besvara utifrån den informationen du lämnar i ditt brev. Tror du att det skulle finnas en möjlighet att på nytt kontakta det stället du gick på behandling hos och ställa frågan till dem?
Om du är kritiskt och har svårt att gilla dig själv och om det du stoppar i dig ger dig ångest i varierande grad så tycker jag att det vore bra om du börjar prata med någon om detta. Att det är ett problem för dig oberoende om man väljer att kalla det ätstörning eller inte.
Utifrån din fråga om du har en ätstörning så gav jag dig tips att kontakta din förra vårdgivare. Frågan är nu vem du ska vända dig till för att få fortsatt hjälp. Ätstörningsvården kan säkert hänvisa dig vidare beroende vad som finns för hjälp att få där du bor om de inte gör bedömningen att du behöver en ny behandlingskontakt där. Ett annat alternativ är att kontakta din skolsköterska eller skolkurator på din skola.
Tack för ditt brev och jag hoppas att du får svar på din viktiga fråga.