Skär mig och undrar om behandlingen för det
Hej jag e 13 och skär mig och använder oftast allt jag får tag i, jag har hört talas om ett boende för sånt och undrar om bup kan fixa så man hamnar på ett sånt boende för jag tror att det skulle vara bra för mig.det var bah det jag undra hoppas ni kan svara PP denna fråga❤️
Wilma

BUP svarar:
Hej Wilma!
Så bra att du skriver till oss och frågar om sätt för dig att kunna få hjälp. Jag tycker det låter som du har det väldigt kämpigt när du berättar att du skär dig ofta.
Det här är du inte ensam om att kämpa med, och det finns också bra hjälp för dig att få. Hjälp så du kan börja må bättre i grunden. Men också så du kan få hjälp med ditt självskadebeteende.
Du skulle behöva få börja prata med någon som kan hjälpa dig att få en kontakt med BUP. Om du kan prata med någon av dina föräldrar så kan de hjälpa dig att kontakta din BUP-mottagning.
Om du tycker att det är väldigt svårt för dig att kunna vara öppen om hur du mår till dina föräldrar så finns det andra vägar för dig att kunna få hjälp. Du kan vända dig till din skolkurator eller din skolsköterska så kan de hjälpa vidare.
En annan möjlighet är att du på egen hand börjar prata med en behandlare på ungdomsmottagningen.
När man kommer till BUP så brukar man få börja med att göra det som kallas för en bedömning. Då kommer behandlaren gå igenom olika frågor med dig om hur du mår. Du kan alltid säga att du vill prata enskilt med behandlaren om det känns bättre för dig.
Nästa steg brukar vara att behandlaren berättar om hur de olika problemen kan förstås och vilken hjälp eller behandling som är den rekommenderade.
Det finns olika sätt att kunna få hjälp och behandling på när man har problem med olika självskadebeteenden.
Det går alltså inte på förhand säga exakt vilken behandling eller hjälp som är den rekommenderade för dig. Utan du behöver få börja med en bedömning där du får träffa någon som kan gå igenom mer på djupet hur du mår.
Försök att ta hjälp och börja prata med en vuxen så snart det går om hur du mår - antingen med en förälder eller med skolkuratorn alternativt en behandlare på ungdomsmottagningen.