Har mått psykiskt dåligt ett bra tag
Hej
Det här är första gången jag faktiskt försöker få hjälp. Har mått psykiskt dåligt ett bra tag, har haft självmordstankar sen jag var 12/13. Har ingen att prata med. Har precis förlorat alla mina vänner så har alla emot mig. Vågar inte prata med mina föräldrar vill inte att de ska ändra syn på mig eller bli besviken. Vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det var bra att du beslutade dig för att försöka få hjälp och det var bra att du skrev till oss. Det var ett första viktigt steg. Jag vet inte hur det kommer sig att du har mått dåligt en tid och då haft tankar på självmord.
Det brukar vara av stor betydelse att man försöker att inte hålla alla svåra tankar och känslor för sig själv. Jag känner ju inte dig men jag undrar om du brukar vara en person som tänker att du måste lösa allt och tänka ut allt själv?
Du skriver att du inte vågar prata med dina föräldrar om hur du känner och tänker. Att du är orolig för att de ska ändra på hur de ser på dig. Du är kanske orolig för att de skall bli för ledsna eller för oroliga om de får vet hur du har det. Min erfarenhet är att de flesta föräldrar vill veta hur det är med deras barn och att de flesta föräldrar vill försöka vara till hjälp och stöd för sina barn. Fundera en gång till på om du inte ska göra ett försök med att prata med dem.
Du kan också fundera över om det finns någon vuxen på din skola som du kan ha lite förtroende för och so du skulle kunna börja prata med. Då kanske du också kan få hjälp med att fundera över hur du ska kunna närma dig dina föräldrar. Det skulle kunna handla om någon mentor, skolkuratorn eller skolsköterskan.
Sen finns också ungdomsmottagningen som man kan vända sig till. Där finns det utbildade personer som är mycket vana vid att möta unga med bekymmer som liknar dina. Nu, när du skrev till oss, har du tagit ditt första steg mot att kanske kunna må lite bättre. Nu skall du försöka våga ta nästa steg och prata med någon.
Lycka till!