Hur ska jag få hjälp med mina självmordstankar?
Hej, jag är en tjej i 12 års åldern!
jag har gjort självmordsförsök många gånger tex, försökt att hoppa vid ett tåg men någon annan tog emot mig och ringde 112...
Har ni tips på hur jag ska tänka istället? Och hur jag ska få hjälp!😭
Tiffany

BUP svarar:
Hej!
Du ska absolut tala med någon om hur du känner dig. Sådana här tankar ska man inte gå med ensam.
Vet dina föräldrar om hur du mår? Om de inte gör det kan du berätta för dem? Förhoppningsvis kan de då ge dig stöd och hjälpa dig att också hitta någon professionell att tala med.
Vad hände efter att du blev stoppad vid tåget och man ringde 112? Fick du möjlighet att tala med någon?
Varför har du de här tankarna tror du? Hur har du det omkring dig? Hur är det hemma i familjen, i skolan och med kompisar? Det finns orsaker till att man börjar må dåligt fastän det ibland kan vara svårt att se dem själv. När du talar med någon kan det vara lättare att tillsammans börja förstå varför du mår dåligt och vad du behöver för att må bättre.
Att ge tips är svårt när jag inte känner dig mer. Men för att må bra är det viktigt att ha bra kontakter med kompisar, det behöver inte vara många men att ha några bra kompisar betyder mycket. Att känna sig trygg hemma och veta att man kan vända sig till sina föräldrar för stöd är viktigt. Och relationerna till lärare och klasskamrater och hur det går med skolarbetet är också viktigt för självkänslan. Allt detta gör det lättare att tänka positiva saker om sig själv.
Det finns också mycket annat som är viktigt för hur man tänker om sig själv. Om man blir illa behandlad eller utnyttjad i relationer med andra ungdomar eller vuxna är det till exempel lätt att tänka negativt om sig själv.
Därför är det så viktigt att tala med någon om varför man mår dåligt. Tillsammans med dina föräldrar kan du vända dig till BUP.
Om du inte kan tala med dina föräldrar tycker jag att du ska vända dig till skolkuratorn eller till ungdomsmottagningen i din kommun. Du kan också ringa till BRIS. Då går du in på deras hemsida och bokar tid för ett telefonsamtal med en kurator. Du kan vara anonym om du vill.
Försök att göra det nu. Vänta inte. Du ska inte gå med de här tankarna och känslorna ensam!