Störtgråter och får panik
hej jag är en tjej på 14 år som nyss börjat störtgråta och få panik o världens ångest samt e jag deprimerad så aa man tror det e panikångest men jag har det inte i 10-20 min bara det pågår ifsll en timme eller mer för mig så vad kan det då vara och dessutom dan efter attacken kommit känner jag oro o mår badåligt l börjar gråta för det.?
Nellie

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det är väldigt obehagligt och ofta skrämmande att få ångestattacker som du beskriver. Man kan tro att man ska dö och man blir osäker och undrar vad som händer. Jag tror det är bra att du läser om ångest-panikångest så kan du vara mer förberedd och kanske blir det inte lika skrämmande och utdraget. Du kan läsa om panikångest på UMO. Det finns också en innehållsrik artikel du kan ta del av. En panik attack är en stark – men normal – fysisk stressreaktion som inte är farlig. Vissa kan bli av med sin panikångest bara genom denna insikt. På sajten Snorkel finns en del tips som du kan ha nytta av att titta på.
Du låter som du fått stark ångest ganska nyligen? Har något hänt som gör dig mer orolig eller kommer din ångest utan att du har någon aning om varför du får ångest. Så kan det vara. Du skriver också att du är deprimerad. Jag hoppas du kan prata och berätta för dina föräldrar så att de kan stötta och lugna dig när du mår som sämst.
Eftersom du blir så starkt påverkad och förutom stark ångest och känner dig deprimerad tycker jag du ska söka hjälp. Det kan du själv göra på en ungdomsmottagming eller med dina föräldrars hjälp på en vårdcentral eller BUP. Du skulle också kunna ta kontakt med din skolkurator och berätta för hen. Det brukar vara väldigt bra att ha någon att prata med när man får starek ångest eftersom det kan vara så skrämmande och obehagligt -även om ångest i sig själv inte är något farligt.
Lycka till!