Misshandlar mig själv
Hej, jag är en tjej på 11 år som har ett problem. Det är att jag misshandlar mig själv jag får damp om jag gör fel och jag har ADHD så alla hatar mig. Ibland när jag är själv så skär jag mig själv och bränner mig på spisen och strykjärnet. Och en kille i min klass slår mig med en bandyklubba. Hjälp vad ska jag göra.
J
hej

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev och din fråga!
Du skriver att du har ADHD och att du hatar dig själv om du gör något fel. Finns det någon vuxen i din närhet som vet hur du känner dig och att du gör dig själv illa. Även fast man har ADHD så måste man inte må så dåligt och göra sig illa.
Du frågar vad du skall göra för att slippa ha det som du har det. Det viktigaste när man har det så tungt som du har det är att inte bära runt på alla tankar och känslor själv. Du och dina föräldrar kanske behöver prata med dem som ställde din diagnos. Det är kanske så att du behöver ytterligare stöd och hjälp på olika sätt.
Det låter också viktigt att du funderar över om det finns någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för och som du skulle kunna prata med till exempel om att du blir slagen av en kille i din klass. Man har rätt att känna sig säker och trygg i skolan där du ju skall vara hela dagarna.
Det vore inte alls konstigt om det inte var väldigt stressande för dig att oroa dig för om du skall bli slagen eller inte på dagarna när du är i skolan. Har man mycket sådana saker att tänka på är det nog lätt hänt att man får svårt både med koncentrationen och med uppmärksamheten.
Du frågar om vad du skall göra och mitt råd till dig är att försöka prata med dina föräldrar och någon vuxen på din skola om hur du tänker och känner dig och om vad som händer dig under skoldagarna. Du var modig som skrev till oss om detta. Försök nu att vara lika modig och prata med vuxna som du har omkring dig.
Lycka till!