Tappat all glädje
Jag mår skit, Psykiskt. Har inte lust med någonting och har tappat glädjen till allt. Är alltid tyst och nere vilket jag inte var för ca 1 månad sen. Enligt andra har jag förändrats. Dom frågar hur jag mår och jag svarar bra för jag känner inget. Känner bara en klump i halsen/hjärtat. Har börjat skära mig men vet inte grunden. Ingen vet något för jag vågar inte säga till någon. Är rädd för att alla ska bli arga på mig eller tycka att jag söker uppmärksamhet. Vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du skriver att du är rädd för att prata med någon om hur du har det för att du tror att de kommer att avfärda dig som en som bara söker uppmärksamhet. Det är kanske precis det som du behöver. Lite mer uppmärksamhet. Att få uppmärksamhet och inte känna sig ensam är viktiga saker för alla och många mår dåligt för att de får för lite uppmärksamhet och är för mycket ensamma.
Det brukar vara väldigt svårt att försöka hålla allt för sig själv och sen tänka ut hur man skall gå till väga för att må lite bättre. Jag tror att det kanske är så att ett skäl till att du börjat skära dig är att du inte vet vart du skall ta vägen med allt du känner och tänker. Vet till exempel dina föräldrar om hur du tänker och känner? Eller är det så att du också är orolig för hur de ska reagera? Att de kanske ska bli arga eller tycka att du är jobbig?
Jag tycker att det brukar vara så att de flesta föräldrar vill veta hur det är med deras barn och de vill försöka vara till hjälp även om de samtidigt blir oroliga och ängsliga. Om du kan prata med dina föräldrar så kanske ni tillsammans kan tänka om vad du behöver för hjälp och stöd och du kan då kanske få hjälp av dem att ta kontakter och komma vidare.
Du kanske också kan fundera på om det finns någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för och som du skulle kunna pröva att prata med. Det skulle kunna handla om en mentor, skolkuratorn eller skolsköterskan. Du kan också pröva att kontakta ungdomsmottagningen där du bor. Där finns det folk som är mycket vana att möta unga människor med så bekymmer som du har.
Nu har du skrivit till oss och fått lite uppmärksamhet som kanske kan vara till lite nytta för dig. Nu ska du ta nästa steg som är att prata med någon som du träffar.
Lucka till!