Rädd för att jag inte kommer att vakna imorgon
Hej!
Jag har haft mycket problem den senaste tiden med min rädsla för döden. Det är inte ett problem jag har haft tidigare men i våras förlorade jag min allra bästa vän som jag hade känt i 10 år. Han dog av ett plötsligt hjärtstopp som ingen hade kunnat förutspå. Han hade bra hälsa och det fanns inga tecken på att han hade några hjärtproblem tidigare.
Jag såg hur mycket detta påverkade hans familj och många andra bra vänner, vilket förkrossade mig något otroligt. Nu på det senaste har jag börjat inse hur kort livet kan vara och har svårt att sova på nätterna då jag vet att helt plötsligt i sömnen, kan mitt hjärta sluta slå och det finns inget jag kan göra åt det. Eftersom jag inte är troende så tänker jag även att när jag dör, så dör jag bara. Inget händer efter det, jag bara försvinner. Dessutom så skulle det förkrossa min familj och mina vänner som jag bryr mig om väldigt mycket. Jag skriver detta nu precis innan jag ska sova, och jag är väldigt rädd för att jag inte kommer att vakna imorgon. Jag har inte prövat någon psykologi förut och testar därför att skriva här för att söka hjälp.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du har varit med om ett plötslig och helt oväntat dödsfall av din bäste vän. Jag tänker att då är det nog ofrånkomligt att du då börjar tänka på alla möjliga saker som har med den egna existensen och döden att göra. Tankar som du kanske aldrig tidigare tänkt på. Tankar på vännen som plötsligt dog. Tankar om hur utsatta och bräckliga vi ändå är och att döden när som helst kan drabba oss själva men också vänner och anhöriga. Sömnen är ju lite lik döden på det sättet att vi överlämnar oss på något sätt. Vi är inte längre medvetna och har inte längre kontroll. Dessutom när man ligger i sängen och vill somna brukar alla möjliga obehagliga och icke önskvärda tankar dyka upp och det finns många slags tankar som kan göra det svårt att somna.
Men, jag antar att du förstår att det är inte en realistisk tanke. Risken att du ska dö ung i sömnen är närmast obefintlig men ändå finns oron och rädslan där. Det var nog en chock, kanske ett trauma att din vän dog på det viset. Jag tror det är svårt att säga mer exakt hur du ska göra för att bli av med din rädsla men jag tror att du kommer att få hjälp av samtal i någon form. Kanske är den rädsla du känner en del av den sorg och saknad du känner och är kopplande till andra tankar och känslor du har kring din väns bortgång?
Du skriver att du inte prövat någon psykologi förut. Jag tycker du ska göra det till exempel genom att prata med din skolkurator eller att du tar kontakt med en ungdomsmottagning där du bor. De kan säkert hjälpa dig.
Lycka till!