Misstänker att jag har social fobi
Hej Bup!
Jag är 14 år och har precis börjat 8:e klass. Jag har länge upplevt ångest, men endast trott att jag har helt vanlig ångest. Dock har jag den senaste tiden funderat över om det är social ångest/fobi.
Jag upplever min ångest som värst under idrottslektionen, i större grupper eller allmänt när jag får mycket uppmärksamhet.
På idrotten kan vi ibland köra fotboll. Då väljer jag att inte springa efter bollen då jag är rädd att få bollen, allas uppmärksamhet och sedan göra fel när jag ska skjuta iväg bollen. Är rädd för att folk ska kommentera det, skratta åt mig eller tycka att jag är konstig. Jag bryr mig inte om jag är kompis med alla i världen men bryr mig självklart om folk tycker jag är konstig.
Jag vågar heller inte prata i större grupp då jag är rädd för att säga fele ller missuppfattas, så att folk kommenterar det.
När detta händer går jag ofta iväg och gråter. Jag har även tänk skära mig i vissa tillfällen.
Jag är alltså rädd för uppmärksamhet i större grupper, och att folk ska döma mig. Jag vill gärna utredas och möjligtvis diagnosernas med social fobi för att andra ska förstå hur jag känner, hur går jag till väga?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det är en hel del barn och ungdomar som skriver till oss om just social fobi och den oro de känner, då de till exempel ska hålla ett föredrag inför sin klass. Så det är inte ovanligt att känna som du känner. Vet inte om det känns bättre att veta att du inte är ensam med detta problem. Om vi väljer att kalla det så och social fobi är inte lika med att vara konstig på något sätt.
Du skriver att du skulle vilja gå vidare och utreda om du skulle uppfylla kriterierna för en social fobi-diagnos. Jag tycker att du ska söka upp din skolkurator och prata med hen om detta som ett första steg. Då många av de sociala möten du tycker är tuffa förekommer i skolan är rådet till dig att även berätta för din mentor i skolan, att idrottslektionen skapar stor oro hos dig och att du inte gillar att få så mycket uppmärksamhet.
När man ska behandla social fobi är en viktig del i den behandlingen att öva på att vara i situationer som känns lite läskiga. Inte springa hem eller undvika dessa, utan att göra precis tvärtom. Utmana sin rädsla och hålla koll på vad man tänker och känner.
Att du är rädd för att andra ska skratta åt dig, ge kommentarer eller tycka att du är konstig, är en viktig del i arbetet med att klara av mera saker. Du är upptagen med dessa tankar om att bli bedömd utifrån vad du presterar. Just det att du är rädd för att bli bedömd av andra är något du måste jobba med. Det är klart att du kan få en kommentar och den behöver inte vara elak utan kan vara peppande - eller hur?
Jag ska ge dig ett exempel. Det händer väldigt mycket under en idrottslektion, så det finns mycket som andra elever inte hinner se eller bryr sig om.  Du är upptagen med hur du presterar. Du tror eller är övertygad att alla ser dina misstag.
Om du tänker så här istället: alla kommer missa bollen någon gång, det är helt naturligt. Vad gör det om jag missar? Det är ju ingen VM- final utan bara en helt vanlig idrottslektion. Tänk om du skulle kunna vara mer cool och tänka vad är det värsta som skulle hända. Laget jag är med på kanske förlorar, men om ni gör det så förlorar ni som ett lag och det är inte en persons misstag som gör att ni förlorar.
Du vill inte vara i centrum, men dina tankar placerar dig där. Om du har möjlighet nästa gång det är idrottslektion, så försök kolla runt på planen och iaktta vad som händer. Det är nog bollen som får mest uppmärksamhet.
Jätte bra att du inte gjort dig illa då du gått iväg och varit ledsen. Bra kämpat och prata med din skolkurator om din sociala oro.
Tack för ditt brev.