Min mamma dog när jag var 10 år
Hej! Jag är en tjej på 13 år. Min mamma dog när jag var 10 år, min bästabästabästa vän har drunknat, min mormor har lunginflammation, mina systrar verkar hata mig o vill aldrig träffa mig, min släkt pratar inte ens med mig och igår blev min pappa misshandlad. Jag har haft problem med skolan ända sen 6an, det blev lite bättre i 7an men nu är det skit igen. Jag går inte på lektioner för att jag mår skit o pappa ringer och skriker i telefonen och gör saken ännu värre bara. Jag orkar inte leva längre och jag vet inte vad jag ska göra!
Meia

BUP svarar:
Hej!
När jag läser ditt brev till oss så tänker jag, vilken otrolig tuff start på livet du fått. Naturligtvis även supersorgligt för dig att förlora din mamma när du bara är 10 år gammal och att förlora din bästis. När man är ung så är det väldigt tungt att förlora en förälder.
Det är så fel det bara kan bli, men tyvärr så händer det ibland. Det måste kännas tufft, jobbigt, värdelöst, ledsamt och sorgligt för dig.
Jag hoppas att du kan tänka på din mamma och framkalla fina minnen. Kanske spela någon av hennes favoritlåtar eller äta hennes favoritmaträtt. Ta fram något fotografi du gillar.
När jag fortsätter att läsa ditt brev så räknar du upp flera händelser som självklart påverkar hur du mår, hur dina släktingar och vänner i din närhet mår. Om det inträffar kriser, dödsfall, våld så påverkar det alla.
Nu när din mormor är sjuk i lunginflammation oroar du dig säkert för hennes hälsa.
Det är inte ovanligt att även skolarbetet påverkas om man varit med om något svårt. I ditt liv har det hänt flera svåra händelser. När du sitter i skolbänken så flyger kanske tankarna iväg. Huvudet fylls av ledsna tankar som handlar om att du saknar din mamma eller din bästa bästa vän. Om dom tankarna kommer är det inte enkelt att sitta och lyssna på någon genomgång i klassen. Du vill kanske lämna lektionen för att gråta och bara få vara ifred en stund.
Att din pappa sedan skriker på dig och att du känner att dina systrar och släktingar inte vill ha någon kontakt med dig, gör allt som är tufft ännu tuffare.
Vet din mentor i skolan hur du har det? Tror det vore bra om hen får veta hur läget är. Om du nu får mer och mer frånvaro, och känner att skolproblemen du hade i årskurs 6 är på väg tillbaka, är det viktigt att du får mer stöd och hjälp och att din mentor får veta hur du har det.
Avslutningsvis så undrar jag om du har prövat att prata med någon, till exempel din skolkurator om vad som hänt i ditt liv. Vi brukar ge rådet att det är bra att dela sina problem med någon.
Om det nu är så att din pappa mestadels är arg och dina systrar inte vill veta av dig, kanske du känner dig ensam.
Då är det bra att prata med någon så ensamhetskänslorna minskar.
Lycka till och tack för ditt brev!