Mår värst, min familj är inte hel längre
Hej, jag är en tjej på 12 år som mår värst, min familj är inte hel längre. Har knappt någon relation med pappa längre på grund av mitt beteende. När jag är arg eller ledsen säger jag fula saker tillslut som typ idiot,hållkäften,jävel m.m. Min familj är ledsen, särskilt pappa. Jag pratar knappt med han. Eller snarare han iggnorerar mig. Som om jag är luft. Jag kan erkänna att jag skär mig mycket. Väldigt mycket. Jag gråter sjukt mycket. Har något i mig som alltid får mig att tänka dåligt. Jag tänker aldrig positivt. Jag vill bara försvinna. Hur länge till måste jag kämpa? Har jag aggritionsproblem? Borde jag ens leva? Jag är helt, helt knäckt. Det här låter dumt men jag känner mig påriktigt värdelös. Påriktigt, som en idiot. Jag måste väll försvinna. Kan mitt hjärta sluta slå och skrika? Jag orkar inte gråta mer. Jag vill inte prata med någon. Har bara pratat med min bästavän som har det samma. Men vill verkligen INTE ta upp detta med socialen,familjen, eller någon annan! Vill byta till fosterfamilj, eller åka in på sys. Vill inte prata med nån om detta. Vill bara få det gjort. Är trött på livet och familjen.

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Det är klart att du borde leva! Men jag har full förståelse för att du känner dig helt knäckt. Det verkar som om du och din familj hamnat i en jättekris. Att du skriver att din familj inte är hel längre tolkar jag som att dina föräldrar gått igenom en svår skilsmässa. Din familj är ledsen och särskilt din pappa. Du själv är arg och ledsen och säger fula saker - sånt där som man kan säga när man är riktigt arg och ledsen. Din pappa reagerar på sitt sätt och behandlar dig som luft.
Det är bra att du har en vän som du kan prata med. Att hon har detsamma förstår jag som att hon har liknande svårigheter som du och att det betyder att hon förstår hur du har det. Men du behöver mer stöd än vad du kan få av en jämnårig.
Jag fattar att det tar emot enormt att prata med någon annan och jag önskar att jag på något sätt kunde hjälpa dig att få det gjort.
Tyvärr kan jag inte det.
Det är alldeles nödvändigt att du pratar med socialen, familjen eller någon annan. Det är dessutom bara socialtjänsten som kan hjälpa dig att flytta till en fosterfamilj. Om din familj redan har kontakt med socialtjänsten, kanske det finns någon person där som du känner förtroende för.
I annat fall tycker jag du ska vända dig till din mentor, till skolkuratorn eller skolsyster.
Du kan gå in och titta på Koll på soc. Det är en webbplats om stöd och hjälp som socialtjänsten kan ge. Ofta handlar problemen om att man inte är trygg hemma.Där kan man också ställa frågor och chatta.
Fortsätt att kämpa!