Bryter ihop varje gång någon frågar hur jag mår
Hej, förlåt om jag stör men jag känner att jag inte har nån att prata med, jag har varit nedstämt dom senaste 2 månaderna, jag har inte haft nån motivation till att gå till skolan, jag går i nian och det är nu betygen är viktiga men varje morgon så vill jag bara sova hela dagen och det är som att jag struntar i mina betyg, jag blir väldigt ofta sur på dom som står mig närmast även fast jag inte menar det och sedan gråter jag oftast till söms för jag tänker på allt det dåliga, sen hatar jag mig själv för hur jag ser ut och vill inte gå utanför dörren för jag inte känner mig bekväm jag funderar mycket på hur mycket kalorier jag äter och vissa dagar äter jag inte alls för att jag känner mig tjock, ibland när jag mår som sämst så har jag skadat mig och sen fått ångest för det för att jag inte vill men just i den stunden så känns det bra jag vet inte vad det här beror på och jag vill bara bli som jag va för ett tag sen, jag har gått till olika psykologer för att mina föräldrar bråkade mycket och många i min närhet gick bort och jag fick väldigt ont i magen en lång period, men jag känner inte för att prata med någon för då bryter jag bara ihop och får ångest igen jag vill veta varför jag ”är” så här sur hela tiden, trött, tänker bara på min vikt och bryter ihop varje gång nån frågar hur jag mår. Det kanske blev lite rörigt nu förlåt.
Lova

BUP svarar:
Hej Lova!
Tack för att du skriver till oss. Jag tycker det var ett bra beslut av dig att du hörde av till oss när du har det så här kämpigt.
Du skriver att du saknar någon som du skulle kunna prata med om hur du mår och känner dig. Det brukar vara svårt att behöva känna så och särskilt när du har det så här tungt just nu som du berättar om.
Det är lätt att känna sig väldigt vilsen då och kanske misströsta helt över att saker kan bli till det bättre igen. Men jag vill säga till dig att saker kan verkligen bli bättre igen - även om du tycker att det är svårt att tro eller kunna hoppas på just nu.
Jag tycker du tänker klokt som vill förstå och kunna ta reda på varför du mår som gör just nu.
Du berättar att du känner sig nedstämd i stort sett hela tiden de senaste månaderna, att du har svårt att kunna hitta motivationen att bry dig om skolan och din framtid just nu, att du lättare känner dig både mycket mer ledsen och irriterad än vanligt.
Det låter även som din självbild - ,alltså hur du uppfattar dig själv - har blivit mer negativ och självkritisk, jämfört med hur du kunde se på dig själv innan?
Det här som du berättar om skulle kunna handla om depressionstecken, men det går inte att ställa en diagnos här, då behöver man ta reda på mer först.
Då skulle du behöva få göra en bedömning där man går igenom mer på djupet för att förstå mer. För att göra det så behöver du få träffa någon som kan kartlägga mer om hur du mår. Vid en bedömning så kommer du få svara på olika frågor och många gånger får man också fylla i olika formulär med frågor om nedstämdhet och ångest - till exempel.
Många unga som berättar att de mår på liknande sätt som du berättar om, brukar också ta upp att de kan få mycket ångest och har ibland självskadat.
Det är insiktsfullt av dig att du har en del av dig som känner att det inte är rätt väg att gå när du självskadat. Men försök att inte lasta dig själv eller anklaga dig själv över det. Försök att se det mer som ett tecken på hur riktigt jobbigt och kämpigt du har det just nu - och det är något du behöver få hjälp för.
Du nämner att du varit hos psykologer tidigare när dina föräldrar bråkade mycket och att du kan känna dig tveksam till att ha samtal igen. Jag vill då att du ska veta att behandlingskontakten och samtal hos psykologer eller kuratorer kan se väldigt olika ut, beroende på vilken typ av svårigheter man behöver få hjälp med.
Jag tror du skulle vara bra hjälpt av att få en ny kontakt hos en behandlare. Då kommer du också få hjälp med det du önskar, att förstå mer om vad som ligger till grund för att du mår som du gör just nu och även vad du behöver för att du ska kunna må bättre igen.
Jag tycker inte du ska vänta med att ta en kontakt. Ofta är det bättre att söka tidigare än att vänta länge. Men rätt stöd och hjälp så tror jag också att du kommer få bra möjligheter att klara skolan och dina betyg och inte behöver ha kvar oro för det.
Du kan själv eller tillsammans med dina föräldrar kontakta psykolog för barn och unga via vårdcentralen.
En annan möjlighet för dig att söka samtalskontakt genom ungdomsmottagningen.
Jag lägger också till lite information om BUP som du kan läsa om du önskar.
Lycka till!