Är aldrig glad på riktigt
Hej, jag har vart deprimerad i ca 2 år nu och inte sökt hjälp för mitt mående, jag är aldrig glad påriktigt, inget känns värt längre. Lider jag av en depression?
/Anonym tjej
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Du måste verkligen ta det viktiga steget att söka hjälp. Att du gått i två år och känt dig nedstämd är en lång tid för alla, men speciellt för en ung person. Det är bra att du skrivit till oss. Ett bra första steg.
Alla perioder i livet är viktiga, men just tonårstiden är viktig för den personliga utvecklingen. Vissa beskriver den som en turbulent tid där man kan krisa ihop och fundera mycket runt sin identitet. Det händer mycket under tonåren. Relationerna till föräldrarna förändras. Intressen ändras och man kanske får nya vänner eller glider isär från de gamla gänget.
Det kan vara en jobbig tid men också en helt underbar tid som du behöver hinna uppskatta.
Jag vill inte att du ska känna dig dålig för att du inte sökt hjälp tidigare och jag kan förstå att man försöker fixa det på egen hand. Då du började känna dig nedstämd, då lusten att göra olika aktiviteter började avta och du sällan kände dig glad kanske du tänkte att det här går över. Jag fixar det här på egen hand.
Nu har det gått flera månader och det blir inte bättre. Du behöver hjälp för att komma ur din period av nedstämdhet, så börja berätta för dina föräldrar, din skolkurator eller din mentor hur du mår.
Du kommer behöva stöd för att fixa detta. Du behöver få beröm och peppning för att du kämpar på.
Det jag vill att du ska veta är att vända en längre period av nedstämdhet kan ta tid, men det är många som kommit ur sin deppighet så du ska känna hopp om att det kan bli bra. Om man börjar bli mer och mer aktiv och ändå känner att det händer ju ingenting så är det viktigt att fortsätta. Försiktigt kommer du att märka en förändring. Du börjar tänka mer positivt. Kan känna dig glad under korta stunder.
De relativt små förändringarna kommer ge dig hopp om att du är på rätt väg.
Att behandla en depression handlar mycket om att vara aktiv. Hitta och skapa bra rutiner. Då handlar det om sömn, kost och motion.
Det som händer då man är deprimerad är att man blir mer och mer passiv. Man drar sig undan och slutar träffa sina vänner och orkar inte gå iväg på sin fritidsaktivitet eller stannar helt hemma från skolan.
Då man är nedstämd är det vanligt att även sömnen påverkas. Man sover för mycket eller för lite. Så det är över hela dygnet man behöver kolla hur de ser ut. Att försiktigt öka på aktiviteterna och att vara tillsammans med sin familj som kan ge dig stöttning.
Lycka till.