Klarar verkligen inte av muntliga redovisningar
Hej
Jag vet inte om det här är rätt ställe att vända sig till eller om mitt problem är för litet men jag vet inte vem jag annars ska fråga.
Jag går just nu i nian och jag klarar verkligen inte av muntliga redovisningar. Varje gång jag får reda på att jag ska ha en redovisning så känner jag hur hjärtat bara börjar banka och hela kroppen börjar skaka. Jag får panik och vet inte vad jag ska göra. Jag kan knappt sova i veckor innan och jag går runt med en konstant klump i halsen och ett tryck över bröstet. Bara jag tänker på det så börjar jag typ gråta. När redovisningen sen närmar sig så försöker jag att hitta alla möjliga lösningar för att få slippa det. Någon gång har jag låtsats vara sjuk men det har bara lett till att jag har behövt göra redovisningen senare. När jag sedan gör redovisningen så skakar jag, stammar och får inte fram ett enda ord. Jag säger allt så snabbt och tyst jag kan för att ingen ska kunna höra och det känns alltid som att jag ska börja gråta och svimma när som helst. Jag hatar att stå i centrum och ta plats och vetskapen om att någon tittar på mig får mig att få panik. Att då stå framför en grupp och redovisa blir omöjligt, Jag har läst att man ska utsätta sig för det man är rädd för så därför har jag ändå försökt göra det men rädslan blir bara starkare och starkare för varje dag. Jag klarar inte ens längre av att svara på en fråga utan att typ börja gråta efteråt och jag får ångest i flera dagar efter. Jag är också livrädd för att tala med folk jag inte känner och kan knappt få fram ett ord vid grupparbeten. Just nu så ska vi ha muntliga redovisningar i nästan vartannat ämne muntliga nationella prov och jag vet verkligen inte hur jag ska göra. I 7:an och i höstterminen i 8:an så tyckte jag inte heller om sånt här men det gick ändå att genomföra det. Men nu går det verkligen inte. Jag kan inte göra det, varken fysiskt eller psykiskt. Jag har ibland försökt att prata med en lärare eller mina föräldrar men det känns som att de bara tycker att jag är fånig och att det bara är att jag inte vill redovisa. När jag försöker förklara så refererar de bara till en annan redovisning som vi hade för längesen och säger att då gick det ju bra och tycker att jag bara överdriver. Så jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Min enda lösning är just nu att skolka men det är inte direkt det optimala med tanke på att jag ska söka in på gymnasiet med de här betygen. Men jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Jag kan verkligen inte redovisa men ingen tror på mig. Alla tror bara att jag ljuger eller att jag inte vill. Vad ska jag göra för att folk ska tro på mig?
En nervös 15-åring

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Jag tycker du gör rätt som vänder dig till oss och jag tycker verkligen inte att ditt problem är för litet. Tvärtom verkar du ha det jättejobbigt med att klara av muntliga redovisningar.
Du har klarat av att genomföra redovisningar tidigare, men nu tar det stopp och du kan inte göra det varken fysiskt eller psykiskt. Om det är en tröst kan jag tala om för dig att du inte är ensam om att ha svårt att tala inför en grupp.
Jag tycker inte du ska behöva utsättas för att redovisa muntligt. Din lärare och dina föräldrar tycker du är fånig, menar att du inte vill och att du bara överdriver. Du behöver vara supertydlig när du förklarar för dem hur svårt du har det och att det bara har förvärrats så att det du kunde tidigare, klarar du helt enkelt inte av nu. Du har ju lyckats förklara väldigt bra i ditt brev, så att jag förstår hur mycket du lider.
Mitt förslag är att du visar detta brev med svar, så kan du säkert få också dem att förstå. Kanske är det möjligt att du tills vidare får lämna in skriftliga i stället för muntliga redovisningar.
Du har helt rätt i att man ska utsätta sig för det man är rädd för och du har gjort tappra försök, men jag tror att du skulle behöva backa och ta myrsteg i stället, det vill säga pröva i små små steg, till exempel att prata inför en person till att börja med.
Jag tror också att det är svårt att lyckas på egen hand och att du skulle behöva professionell hjälp av er skolsköterska eller skolkuratorn, som i samarbete med din lärare/mentor kanske skulle kunna stötta dig att våga prata.
Lycka till!