Undrar om jag har tvångstankar eller bara känner mig obekväm
Hej. Jag skulle vilja ställa en fråga men egentligen ska man ställa den till en psykoterapeut, men man kunde även kontakta bup. Jag har svårt att ha ögonkontakt med lärare (inte alla) men speciellt med lärare jag känner mig obekväm med och en ny lärare jag inte känner. Mina gamla lärare som jag KÄNNER kan jag ha ögonkontakt med. Idag frågade min musiklärare varför jag inte kan titta honom i ögonen och jag svara "jag vet inte jag kan bara inte titta dig i ögonen" och så sa han att "det är tvångstankar". Men jag undrar är det verkligen tvångstankar? Jag har ju annars inget problem med att titta mina gamla lärare i ögonen och mina närmsta vänner. Som jag sa jag kan INTE titta lärare som jag känner mig obekväm med i ögonen. Och jag har ingen diagnos. Är det tvångstankar eller bara det att jag inte känner mig bekväm med personen?
Opera

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du hörde av dig till oss med din fråga. Jag tycker det låter som din lärares lite förhastade kommentar fick dig att känna dig osäker och att du nu börjat undra om du kan ha tvångstankar. Därför var det klokt tänkt av dig att skriva hit och be om råd.
När en lärare uttalar sig så bestämt så kan man ju lätt få känslan att: "den här personen verkar verkligen veta vad den talar om". Därför skulle jag vilja poängtera att det ändå var just din lärare som uttalade sig i stunden - och inte en behandlare eller en expert på psykisk ohälsa.
Så med det här sagt så skulle jag vilja uppmuntra dig att försöka släppa just den kommentaren från din lärare, och att du försöker gå tillbaka till din egen uppfattning. För det låter ju som att du själv egentligen redan hade en förklaring till att du ibland vill undvika ögonkontakt - att det händer dig när du känner dig obekväm med vissa lärare och när du inte känner den personen så bra.
En del barn och unga som - liksom du - inte har problem med ögonkontakt med personer som de känner lite mer, kan ofta berätta att de kan känna sig blyga och kanske lite nervösa i början när de möter nya lärare eller jämnåriga de inte känner.
Då är det vanligt att man kan uppleva ögonkontakt som besvärande i just de situationerna.
Men för många så medför det inte några andra problem, utan man lär sig att det brukar släppa när man väl lärt känna personen bättre. Om du tycker att det här även är något som skulle kunna stämma in på dig, så skulle du kunna säga det nästa gång någon undrar över varför du har svårt för att titta personen i ögonen - att det beror på blyghet.
Om du inte har haft några problem med det här annars i din vardag och i kontakten med andra vänner och andra vuxna så behöver du inte gå vidare och söka hjälp kring det här. Däremot så kan du - om du själv vill- på egen hand börja öva dig lite på att våga se på någon, även när du får en obekväm känsla, så brukar det obehaget också kunna minska snabbare och sedan växa bort.
Om du nu efter att ha läst svaret till dig ändå känner att du fortsätter gå och undra över det här, eller tycker att du också har andra problem socialt, då kan du ju vända dig till din skolkurator för vidare samtal och rådgivning.