Mår skit och fått vänta länge på att få en diagnos
Jag mår rent utsagt skit. Jag känner att jag har tappat precis all motivation, så att något så enkelt som att borsta tänderna känns oerhört tungt. Jag kan skratta och le, jag kan prata och jag har fortfarande ett intresse kvar nämligen böcker, men jag har ett konstant moln av obehag och en känsla av värdelöshet som förföljer mig. Jag har förlorat alla mina vänner, jag kan inte sova om nätterna trots medicin och suicid tankar börjar snabbt förvandlas till planer vilket jag tror dels är pågrund av att mitt självskadebeteende eskalerar. Jag är helt enkelt väldigt olycklig inombords. trots detta har bup inte gett mig någon officiell depression diagnos, de vet om alla symtpom och jag har varit en patient i långt över ett år. Vad kan det bero på att jag inte får någon diagnos? Är det bara jag som är överdriven och inbillar mig att jag är deprimerad? Är jag en faker? Jag tror iallafall att det är meningen att jag ska dö nu, jag tror att det blir bäst. Jag vet inte varför jag skriver detta, mest för att jag inte har någon annan att säga detta till. Jag kanske inte dör nästa vecka eller veckan efter det men snart så avslutas min vårdjournal med ett enda grymt ord: självmord. Det är försent
Hopp finns inte påriktigt

BUP svarar:
Hej!
Vet du, hopp finns verkligen även om jag också förstår att du inte har möjlighet att känna eller tänka så just nu. Därför är det också viktigare än någonsin att du gång på gång behöver få höra det av andra omkring dig.
Du behöver få bli påmind om det om och om igen, ända tills saker faktiskt har ändrat sig för dig och du själv återfår förmågan att känna mer positiva känslor igen.
Du ställer kloka och viktiga frågor som dina pågående kontakter vid BUP behöver hjälpa dig att svara på. Du kan be att få en skriftlig kopia på din vårdplan så du kan gå tillbaka och ta fram den om du undrar över din vårdplanering på BUP.
Jag vet inte heller svaret på varför du inte har fått gjort klart din bedömning på BUP. Det betyder absolut inte att du fejkar eller inbillar dig saker. Kanske är det faktiskt tvärtom, att BUP har uppfattat dina symtom som mer allvarliga och något som de behöver få utreda mer på djupet.
Då kan det ta längre tid innan diagnosen eller diagnoserna går att fastställa, men det betyder inte alls samma sak som att symtomen är något som man tar lätt på. Men det här behöver du självklart få svar på från din BUP-mottagning, om det ligger till på det viset eller om det finns andra förklaringar till att det har dröjt.
Du kan ställa dina frågor rakt upp och ner till din kontakt som du har på BUP. Om det känns svårt att ta upp dem så kan du skriva ner dina frågor innan besöket och räcka över dem.
Du kan också be någon av dina föräldrar att ringa din kontakt på BUP och framföra dina frågor. Säg att du behöver få mer tydliga svar om de bedömningar som gjorts och vad som återstår. Du behöver också få mer tydligt förklarat hur din behandling kommer gå till eller vilka andra insatser som kommer hjälpa dig att må bättre.
Det andra viktiga som du snarast behöver tala om är dina allvarliga självmordstankar. Det behöver du berätta om antingen direkt till din kontakt på BUP eller till dina föräldrar som då kan kontakta BUP med en gång.
Då kan du och dina föräldrar kan få råd och hjälp direkt kring det. Den hjälpen kan du få direkt även om dina fördjupade bedömningar inte är klara ännu. Du kan alltid ringa akut till 112 om du får starka självmordstankar.
Om du inte tycker att det går att reda ut dina frågor med din vårdkontakt på BUP, så kan ni kontakta chefen på din BUP-mottagning och berätta om det som du och kanske även dina föräldrar inte varit nöjda med i din vård.
Även om det känns svårt så ska du inte lyssna på självmordstankarna eller de andra mörka tankarna som kommer över dig.
För du ska inte dö, du ska fortsätta leva och kämpa för att må bättre och få ett bra liv som du känner ger dig mening. När du inte orkar kämpa så ska du alltid berätta det och larma din familj och vården. Då kommer de att hjälpa dig att orka vidare.
Ge inte upp!