Gav ett löfte till min kompis att jag skulle sluta skada mig själv
Hej, jag vet inte hur jag skall börja men aja, När jag var typ 6-8 år så blev jag ”Tvingad av mig själv” att skicka bilder och videos till en 17 årig kille, när han var nöjd så lämnade han mig med ett jäkla berg i magen. Jag hade aldrig haft den där känslan förut. När jag var ungefär 10 år så förlorade jag tilliten till mina föräldrar, jag skall inte gå in på detalj. I januari 2019 så började jag skada mig själv och jag fick kontakt med skol kuratorn. Hon var väl helt ok. Tillslut så berättade hon för mina föräldrar och jag började stänga inne mig ännu mer. Jag kände mig så misslyckad och oälskad. Tillslut så började jag gå till en mottagning (på sommarlovet) och allt blev helt jäkla fel. Jag slutade gå till mottagningen och slutade skada mig själv på synliga ställen, jag slutade även att vara ledsen och deppig runt andra, Det som inte syns finns väl inte? Nu har det gått ett tag och jag gav ett löfte till min kompis att jag skulle sluta skada mig själv, varje morgon säger jag till mig själv att jag mår bra och att jag måste bara vara positiv. Men nu varje kväll så får jag suget för att skada mig själv. Som jag sa så gjorde jag ett löfte till min kompis och jag tror att jag inte kommer att kunna hålla det.
Vad borde jag göra?
Claudia

BUP svarar:
Hej!
Hoppas att ditt löfte till din kompis fortfarande håller. Du är rädd för att du inte klarar av att stå emot suget att göra dig illa. Om det inte gått så glöm inte bort att du kämpat på. Klarat av att stå emot flera dagar, kanske veckor eller månader.
Du har klarat av det tidigare och kan göra det igen. Det finns en verksamhet som heter Shedo som arbetar med självskadebeteende och ätstörningar. De har en chatt som heter självskadechatten som skulle kunna finnas där som stöd då suget att göra dig illa kommer. Kolla deras hemsida är mitt tips till dig.
Du har träffat din skolkurator och hon var OK sedan gillade du inte den andra mottagningen du gick till så då slutade du där.
Är det möjligt att återuppta kontakten med din skolkurator?
Om du väljer att självskada på ställen som inga andra ser är det fortfarande ett problem och ett självskadebeteende du skulle behöva få hjälp med att bryta. Vi får ibland brev till oss från ungdomar som undrar om det går att ta bort ärren eller hur de ska göra då de börjat träffa en ny partner som inte sett deras ärr. Hur gör man i badhuset eller på sommarsemestern.
Ärren kommer du få leva med men det är viktigt att du inte fortsätter självskada och tar emot hjälp.
Att du tappat förtroendet och tilliten till dina föräldrar är sorgligt att höra. Att de svikit dig eller sårat dig så mycket att du inte är redo att de dom en ny chans. Jag hoppas att förtroendet för alla vuxna inte är förbrukat. Att det finns andra vuxna i din närhet som du litar på.
Det du behöver göra är att börja berätta om hur du mår. Berätta om dina starka känslor av att vara oälskad och misslyckad. Om den där händelsen då du var 6-8 år ifall den fortfarande påverkar dig.
Jag hänvisade dig till shedo och till din skolkurator. Om det är lättare att prata med någon annan som ett första steg - välj det som känns bäst enklast. Det viktigaste är att du inte går helt ensam med dina problem, utan delar dessa med någon stabil klok vuxen.
Lycka till och tack för ditt brev.