Har gått upp och ner med min ilska
Hej! Jag har adhd och haft det ett par år. Det har gått upp o ner med min ilska och va bra ett tag, men nu börjar de blir sämre. Jag skriker flera gånger i skolan utan att tänka på de. Är detta vanligt eller hur man nu säger? Behöver också verkligen tips på hur jag kan ta ut min ilska på andra sätt då detta blir väldigt jobbigt.
En skrikande tjej

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du vill ha tips på hur du kan ta dig ur din ilska på andra sätt än att skrika rätt ut. Det är svårt att ge tips utan att veta mer om anledningen till din ilska, om det är skoluppgifter du blir frustrerad över, om det är lärare, om det är klasskamrater, men jag ska ändå ge dig några förslag.
Du beskriver att din ilska går upp och ner och att den var bra ett tag. Det jag undrar över är om du lyckades bromsa ilskan lite grann tidigare och hur du i så fall gjorde då. Är det något du kan pröva igen?
Kan du fundera över vad som hände precis innan du blev arg för att bättre förstå varför ilskan dök upp?
Kan det vara så att det varierar när ilskan kommer? Till exempel att det är svårare att stå emot på eftermiddagen när du är trött? Eller är det vid lunch när du är hungrig som du skriker? Skulle det hjälpa dig att bli lämnad ifred när ilskan kommer? Eller vore det skönt att gå ut och ta lite luft?
Jag tycker det är fint om du på egen hand kan lära dig förstå mer om din ilska och att hejda den, men det är nog bra att söka stöd hos andra också.
Jag föreslår att du vänder dig till det stället där du gjorde utredningen, så att du kan få hjälp att kartlägga i vilka sammanhang din ilska kommer. Förhoppningsvis leder det till att du blir extra stöttad i skolan och slipper ha det så jobbigt som du har nu.
Lycka till!