Har fobi för månen
Hej
Jag vet inte om detta är rätt ställe att snacka om det här på men jag vet inte vart annars jag ska skriva och mina vänner skrattar åt mig för detta så jag har ingen direkt att prata med om det. Jag har en fobi som får mig att må psykiskt dåligt på kvällarna och begränsar att jag kan vara ute på kvällarna. Jag har selenofobi, fobi för månen. Men jag är 15 år så det känns inte normalt över att vara rädd för det. Och det är inte bara att jag tycker den är lite läskig, utan jag är verkligen skiträdd. Jag vet inte vad det är som jag är rädd för. Jag känner mig bara så kraftlös när jag ser den och jag får riktiga kalla kårar. Det kom först för typ ett halvår sedan efter detta hände: Jag och en kompis skulle cykla hem ganska sent på kvällen. När vi var halvägs typ så såg jag att det var fullmåne och att den var typ lite mindre än min knoge. Jag fick fullkomligt panik så jag var tvungen att stanna. Det kanske låter fånigt men jag började att störtböla, och jag är inte en person som brukar gråta. Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv så mina föräldrar var tvungna att hämta mig. Efter det kan jag inte ens kolla på en bild av månen utan att min mage vänds. Jag kan inte ens stå ut med att se den på dagen. Jag blir tillochmed rädd bara av att berätta om det nu. Jag undrar om detta är normalt eller om ni iallafall hört någon som haft det? Varför hände det så plötsligt? Är det tillfälligt? Om inte, går det att bota?
Kraftlösa stjärnan

BUP svarar:
Hej!
Att ha en stark rädsla eller en fobi för något är inte alls något ovanligt och du behöver inte tänka att det är något konstigt att det blivit så här för dig. Månen och månens ljus förknippas ibland med föreställningar om något otäckt till exempel i filmer. Men månen kan också förknippas med känslor av ro och lugn. Människor kan känna sig påverkade av månen på olika sätt, en del på ett positivt sätt, en del negativt, som att de får sömnsvårigheter eller känner oro. Men det finns inga vetenskapliga bevis för att det är just månen som är orsak till detta.
Av någon anledning blev du en gång väldigt skrämd av månen. Varför det blev så är svårt att säga utan att känna dig mer, men det finns en förklaring till det som inte är konstig. Kanske kopplade du ihop det du såg med en känsla som väckts hos dig tidigare från en film, från en bok eller något annat. Jag tror inte att det är månen själv som har en sådan kraft att påverka dig utan istället dina egna föreställningar om månen.
När man blivit mycket skrämd för något försöker man sedan undvika det. Man blir alltmer uppmärksam på tecken som kan tyda på att det man är rädd för är nära och alltmer upptagen av denna rädsla och hur man kan undvika den. Varje gång det känns som man lyckats undvika faran blir man lättad och undvikandet ökar. På så sätt utvecklas en fobi.
En fobi kan begränsa och påverka ens liv mycket. Men det finns bra hjälp att få. En behandling för fobi går ut på att man i små steg utmana sin rädsla utan att behöva undvika den. På så sätt kan rädslan klinga av och förlora sin makt.
Tala med dina föräldrar.Tillsammans med dem kan du kontakta Första linjens barn och ungdomspsykiatrin genom vårdcentralen. Beroende på hur stora dina svårigheter är kan ni också kontakta BUP.