Nu börjar hela jag må dåligt
Hej!
Jag har varit sjuk sedan ungefär 4 år tillbaka med magsår och dyspepsi. Nu börjar hela jag må dåligt men har inte kvar någon tillit till vård och sjukhus då dem sagt att jag bara hittar på vilket har resulterat i att jag fått åka in till akuten och dem sagt att det blöder inne i min mage och jag borde kommit tidigare (då dem bara skicka hem mig). Jag är så rädd att allt ska komma tillbaka och bli värre och kan inte sluta tänka på det. Jag sover dåligt, vaknar av mardrömmar, jag hör saker till och från som ingen annan verkar göra, är väldigt yr och mår illa hela tiden. Skolan trycker på som bara den om min frånvaro och jag orkar inte mer. Har varit fri från att skära mig ett bra tag nu men har börjat igen, mucket, på bägge benen. Jag äter mediciner för magen... orkar inte mer så jag har tagit både för mycket och för lite av de mesta... gråter varje natt då jag har ont/ orkar inget men tvingar mig iväg till skolan ändå då jag är så stressad över frånvaron. Jag lyckas aldrig koncentrera mig på det jag gör. Jag blir arg på allt och alla (brukade inte bli det förut). Trycker i mig medicinen och skär mig då jag bara vill att det på något sätt ska bli bättre. Jag har tappat all aptit och äter inget längre jag mår bara dåligt då. Vet inte vad jag ska göra längre, sover hela dagarna, minns inte när jag duscha eller borsta tönderna sist. Har inte vågat skriva till er tidigare då ni kanske också tror att jag hittar på. Jag vet att vissa saker kan vara på grund av medicinerna men har inte blivit såhär dem andra åren. mina föräldrar bråkar om vem som bryr sig mest om mig och vem som är den bästa hela tiden, om pengar för mediciner (ikke recept) och allt om min sjukdom. Hjälp mig, snälla, skiter i livet snart.....
Pressley

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du verkar ha det väldigt besvärligt. Låter som du befinner dig i någon slags kris och saknar omvårdnad. Du skär dig igen, missköter din medicinering, äter inte, sover hela dagarna och minns inte när du duscha och borstade tänderna sist, sover dåligt, är yr och mår dåligt och jag tror det finns fler tecken på att du mår väldigt dåligt. Att du slutat sköta din dagliga hygien tyder på att du mår mycket dåligt och behöver hjälp genast.
Du har tagit väldigt illa vid dig av att någon sagt att du bara hittar på. Så får man bara inte säga! Du blir till och med rädd för att skriva anonymt till oss av rädsla att vi inte ska tro dig. Det de sagt var inte bra men du måste komma över det och försöka mobilisera lite tillit till vården och sjukhus för du behöver deras hjälp. Tro på dig själv - du vet bäst själv hur du mår, var du har ont och så vidare.
Du behöver också dina föräldrar. De måste hjälpa dig så att du kommer upp på morgonen, att du äter riktiga måltider, att du tar din medicin och att du får hjälp med de problem du har  - både kroppsliga och psykiska och mycket annat. Det är väldigt bra och starkt av dig att du kommer iväg till skolan trots att det inte är lätt. Jag tycker du ska försöka upprätthålla ett så vanligt liv som möjligt. Att du är så arg är kanske bara en vanlig reaktion på att du inte mår bra.
Försök skaffa någon att prata med som kan hjälpa dig. Vet din skolkurator om vilka problem du brottas med - varför du inte går till skolan? Om inte tycker jag du ska berätta så hen förstår och försöker hjälpa dig.
Jag tycker det du skriver är allvarligt. Du behöver hjälp nu. Kanske kan du berätta för dina föräldrar hur du har det. Kanske kan det hjälpa att visa detta brev till dem? Jag tycker du ska be dem ta kontakt med en vårdcentral eller BUP snarast och där ska du berätta om alla dina problem och få dem att hjälpa dig. Ingen kommer att tro att du hittar på. En annan möjlighet är att du själv tar kontakt med en ungdomsmottagning. De är bra att hjälpa ungdomar med olika slags problem. Låt inte din rädsla att inte bli trodd hindra dig.
Lycka till!