Hur kommer man över självmordstankar?
Hej Jag är 13 år! Jag har förlorat min hund och jag hr alltid älskat hundar sen jag var liten. men nu har jag tappaa "min" hund. Min mamma tillåter mig inte ha smink, magtröjor och lösnaglar, jag har alltid drömt att jag nån dag skulle få smink,magtröjor och lösnaglar. Me jag har haft en vän som var falsk och bara prata skit om mig. Lyssnar på ledsen musik. Jag har bara ändrats inom de sista åren. Vill bara bli glad igen.
Hur kommer man över självmords tankar. tacksam för svar.
</3 :(
Di

BUP svarar:
Hej Di!
Du frågar hur man kommer över självmordstankar och jag vill fråga tillbaka: varför tänker du på självmord? Du är ledsen, det är tydligt. Du sörjer din hund, du har en stor besvikelse på en falsk före detta vän. Och du har vissa konflikter med mamma som inte tillåter dig smink och andra saker du skulle vilja ha eller göra.
Det är helt förståeligt att allt detta gör dig ledsen. Men om du nu stannar upp en stund och tänker efter - är det därför du tänker på självmord? Om någon kompis skulle säga allt det här till dig vad skulle du svara? Skulle du inte undra om kompisen verkligen inte ser någon framtid för sig på grund av dessa tråkiga händelser? Jag tror du skulle säga det och en del annat som du också kan säga till dig själv nu. Men jag vill naturligtvis själv säga några tankar till dig.
Jag tror du vet själv att det i livet ingår både sorg och glädje; roliga händelser och tråkiga, ibland riktigt tragiska händelser. Vi upplever höjder av glädjerus av vissa händelser och kan hamna på botten av andra. Det går i vågor men det jämnar ut sig för det mesta för oss alla. Helt undvika allt som är svårt, tråkigt, sorgligt, att ibland bli lurade men andra gånger mycket uppskattade - det är livets gång. Skulle vi inte stå ut med det skulle det inte finnas någon människa kvar på jorden. Men vi finns och du finns med och kommer att finnas med.
Det kan dock finnas en annan omständighet med i din nuvarande sorgsna sinnesstämning. Du är i den ålder när saker och ting börjar komma upp i nytt ljus. I början av tonåren börjar man också se på världen, på omgivningen och på sig själv med nya ögon, utifrån nya perspektiv. Ofta blir man mer kritisk mot sig själv och andra. Inte sällan reagerar man med starkare känslor på saker som man tidigare kanske inte ens la märke till.
Du skriver att du har ändrats på senare tiden. Det kan faktiskt handla om just den förändring som jag beskrivit här ovan. Nej, du kommer antagligen inte tillbaka till barndomens relativt bekymmerslösa tillvaro. Det är en mognadsprocess som leder till att förstås blir glad igen men på ett annat sätt än tidigare.
I den här utvecklingsperioden är det mycket viktigt att du har någon att prata med. Om dina sorger, om dina besvikelse och om hur du upplever din egen förändring.
Just nu verkar så att du har en del konflikter med mamma om saker som många unga tonårstjejer brukar bråka med sina föräldrar om. Men om du i grunden har en bra relation med mamma (och pappa) är det bäst att tala med dem om hur du mår, vad som bekymrar dig, hur du sörjer din älskade hund, hur besviken du är på en kompis som pratar illa om dig, men också vilken grad av frihet du önskar och hur ni kan kompromissa. Det allra bästa är också mot självmordstankar att tala öppet om sina själsliga smärtor med föräldrarna. Om relationen gör det möjligt.
Men om det inte är möjligt för dig behöver du alla fall råd och stöd av någon klok vuxen. Ibland hittar man en sådan person i familjen, mor- eller farföräldrar, någon släkting. Eller om du inte har en sådan person i din närhet vänd dig till elevhälsan i skolan. Du kan också gå och få samtal om dina tankar och känslor på ungdomsmottagningen.
Även på nätet kan du få stöd och ytterligare råd via chatt på tjejzonen.se