Haft koncentrationsproblem länge
Hej. Jag går i 7an nu o jag har haft koncentrations problem länge men inte riktigt tänkt på det förens senaste året.
Kan inte koncentrera mig på lektionerna, aktiviteter jag går på eller om någon pratar direkt till mig. Har oxå sjukt svårt att somna på kvällarna som nu och är sjukt glömsk.
Har funderat på om jag har Adhd eller Add eftersom mycket av det stämmer in på mig. Har sagt till mina föräldrar men de har bara skrattat så känner inte att det var till nån nytta direkt.
Skjuter oxå upp läxor tills det är försent och då ljuger jag om det. Även haft självskadebeteende för att jag inte gillar mig själv o tycker jag är konstig osv så fått ångest av det.
Jag har alltid haft bra betyg och inget problem med det men tycker ändå att det är ett problem för det börjar gå lite neråt och jag lär mig mindre o mindre på lektionerna och kraven blir högre o högre.
ska jag prata med nån kurator eller lärare om detta? Eller vad ska jag göra
har mycket ångest över detta
MinKoncentrationSuger

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Va bra att du skrev till oss om det som bekymrar dig. Du säger att du försökt att prata med dina föräldrar om hur du tänker om dig själv, men att de skrattade åt det. Det är klart att det inte känns bra för dig om du inte blir tagen på allvar med det som oroar dig.
Är det någon bland dina lärare som uppmärksammat att du skulle ha några koncentrationssvårigheter eller igångsättningssvårigheter? Du kanske kan prata med din mentor om det du undrar över. Du undrar själv över om du skall prata med kuratorn eller lärarna om detta.
Som sagt tycker jag att det är en mycket bra idé.
Om du pratar med någon av dem så kan du ju få svar på om det är någon annan som tänker att du kan ha bekymmer inom de områdena.
Om det är så, kan du få hjälp av någon vuxen på skolan att prata med dina föräldrar. Då kan ni sedan tillsammans bestämma om och hur ni skall gå vidare. Om skolan skall gå vidare med att utreda eller om ni skall vända er någon annan stans.
Nu har du tagit första steget när du skrev till oss. Sen är det dags att försöka ta nästa steg som är att prata med någon vuxen på din skola.
Jag tror att en del av din ångest kommer att lindras när du börjar prata med vuxna om din oro.
Lycka till