Känner mig väldigt ensam
Hej. Jag känner mig väldigt ensam. Fast jag vet att jag inte är det. Har haft stora problem när jag var kring 14 år. Mycket droger och våld. Har mått psykiskt dåligt dom senaste 7 åren. Jag tar medicin men de hjälper inte. Jag pluggar och jobbar. Det ända som ger mig glädje i nuläget är när jag får komma hem på fredag kväll och fara ut och dricka. Jag dricker mig alltid stupfull varje helg. Polisen brukar alltid komma men dom gör inget mot mig. Dom vet vem jag är och hur det funkar hemma soc vet också. Har varit placerad tidigare men det funkade inte. Dom på hemmen jag har varit på kunde inte hantera mig. Så soc kan inte göra så mycket. (Jag är ganska stor. 191 lång, boxning, judo, gym, mma. O ja väger 110 kg) och jag har en tendens att bli arg och när det händer så går jag ut o röker. Men när det händer så blir alla rädda. Men när jag är full så blir jag snäll. Har varit misstänkt för våld mot tjänsteman och en rad misshandlar. Men alla dom har jag gjort nykter. Har aldrig gjort något full. Polisen brukar snacka me mig när jag sitter själv på stan och dricker. Det är trevligt och dom är nästan mina ända kompisar som bryr sig om mig. Har levt så här sedan jag var 14 så ja känner dom flesta äldre poliserna. Men jag undrar om ni har något råd för mig. Jag har sökt hjälp hos psykologer, bup o allt möjligt. Det ända som får mig o må bra i nuläget är alkohol. Jag gillar att svetsa och sånt men det kan jag inte göra här i stan. Så då blir det alkohol. Men jag dricker inte på veckodagarna. Bara på fredag o lördag
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du låter väldigt ensam och du skriver att du känner dig ensam. Men du skriver också att du inte är det. När jag läser ditt brev kommer jag gång på gång tillbaka till det. Kan man känna sig väldigt ensam samtidigt som man inte är det?
Ja, det kan man och jag tror att det kan vara väldigt plågsamt -  men kanske inte behöver vara det för det kan nog vara ett slags skydd också? Kanske ett slags skydd mot riskerna att komma nära andra. Att riskera att bli besviken och sårad.
Du skriver  om poliserna  som du känner bryr sig om dig när du är full och snäll. Det låter som du är väldigt olika när du är nykter och när du är full? Du skriver att de (poliserna) är trevliga och jag tänker att de är trevliga därför att du också är det.
Kanske finns det sidor hos dig som du bara vågar visa när du är full eller som bara visar sig då? Många människor som gillar alkohol väldigt mycket kan vittna om hur alkoholen får dem att må bra. Sociala svårigheter, blyghet, dåligt självförtroende och så vidare kan försvinna.
Jag vet naturligtvis inte om det jag skriver har någon relevans för dig? Kanske på något sätt? Men du skriver till oss och du funderar över ditt liv. Du mår inte alls bra och det låter som du vill ha någon förändring men vet inte riktigt hur du ska gå till väga.
Du skriver att du sökt hjälp tidigare på många ställen och inget har hjälpt. Det kanske gör dig missmodig och att det känns hopplöst? Men jag tycker inte att du ska ge upp. Jag tycker du ska försöka få en samtalskontakt, någon du kan prata med regelbundet om dina tankar om ditt liv och dig själv. Kanske kan Soc. hjälpa dig till en sådan kontakt eller du skulle kunna ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor och arbetar under veckorna.
Jag tycker det var intressant att du gillar att svetsa. Du är ju stor och stark men kan tydligen både vara tålmodig och lätt och känslig på din hand. Kanske säger det något om dig som inte syns så tydligt utanpå?
Lycka till!