Vill lära mig att kontrollera min ADHD
Hej jag vill jättegärna lära mig att kontrollera min adhd så att jag kan vara med i värnplikten för att min pappa har varit en militär för några år sen så jag vill bli exakt som han. Kan man inte bara ta bort en diagnos som man har fått för några år sen. Och jag har lite problem med min skola så jag klarar inte av matte, so, no, hemkunskap/slöjd och mer saker. Vill jätte gärna ha ett svar.
L

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det går att ta bort en diagnos om man kan konstatera att den var fel ställd eller att den inte gäller längre. Det du och dina föräldrar måste göra är att ta kontakt med det ställe som ställde diagnosen på dig. Där får ni ta upp de undringar och funderingar som ni kan ha kring din diagnos.
Ni kan också vända er till något annat ställe som gör utredningar och ställer diagnoser för att få en så kallad second opinion. Det betyder att någon annan tittar på din diagnos för att se om den stämmer eller inte. Förslår dock att du börjar ta upp denna för dig viktiga fråga med dina föräldrar. Då kan ni tillsammans fundera över detta och om och hur ni ska gå vidare.
Jag tänker också att oavsett om du har ADHD eller inte så har du rätt att få hjälp och stöd med skolarbetet. Detta kan du och dina föräldrar prata med din mentor om.
Lycka till!