Mår inte så bra och skadar mig själv
Hej jag skär mig med en vass sak från en pennvässare som ja skruvat bort och mår inte så bra jag vill ibland bara ta livet av mig och två kompisar vet om att jag skadar mig själv men dem frågar varför jag skär mig och jag har inget svar det ända jag svarar då är att jag bara mår dåligt och sånt vad ska jag göra jag vågar inte gå till någon vuxen och säga som det är för att jag e rädd för vad mamma och pappa kommer säga dem kanske tror att jag bara gör så för att jag tycker det är roligt eller coolt.
W

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga till oss!
Det var bra att du skrev till oss och inte fortsatte med att försöka hålla dina tankar och känslor för dig själv. Det är verkligen inte alltid så lätt att ha bra svar på varför man gör olika saker och ibland sådant som man på ett sätt vet inte är bra för en. Då är det jätteviktigt att man försöker hitta någon vuxen som man kan känna lite förtroende för som man kan försöka prata med.
Du skriver att du är rädd för vad din mamma och pappa skall säga och hur de skall reagera. Min erfarenhet är att de flesta föräldrar vill veta hur deras barn har det och de flesta föräldrar vill försöka vara till hjälp och stöd för sina barn. Sen att föräldrar kan reagera med att bli ledsna, oroliga och ibland arga kanske inte betyder annat än att de är ledsna och oroliga och att de ändå vill försöka vara till hjälp.
Du kan också pröva att vända dig till ungdomsmottagningen där du bor. Där kan du säkert få hjälp med att tänka vidare och varför det känns som det gör för dig och hur du skall kunna få hjälp att hantera det så du inte behöver göra dig själv illa. Försök att tänka att du tog första steget mot bättre mående när du skrev till oss och att du nu ska kämpa på och ta nästa steg.
Lycka till!