Mina föräldrar misshandlar mig
Hej bup. Mina föräldrar misshandlar mig hela tiden. När jag t.ex inte gick till skolan i en vecka för att jag hade mycket ångest så slår min mamma mig väldigt grovt. När min lillebror slår mig och jag råkar skrika för att det gör ont så slår dem mig jätte mycket men de säger inget när mina syskon gör det. Det var dock mycket värre när jag var yngre de misshandlade mig varje dag väldigt MYCKET grovt för ingenting det kan vara för att jag inte städat mitt rum t.ex.
Elin

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skriver till oss om hur du har det hemma. Att bli utsatt för våld och misshandel är aldrig okej. Det är också förbjudet enligt lag. Våld i hemmet påverkar barn och unga mycket i ens känslomässiga utveckling, både att se andra bli slagna i familjen och att själv bli utsatt. Din situation som du berättar om låter allvarlig.
Det är inte ovanligt att barn och unga tycker det är svårt att berätta att det finns våld och hot hemma. Det är väldigt vanligt att barn kan känna så.
Man kan vara rädd för vad som kommer hända om det kommer fram att man blir slagen hemma. Det är också en vanlig reaktion att man vill skydda sin förälder, fastän den gör saker som man förstår skadar en.
Det kanske kan hjälpa dig att veta att du kan vara anonym när du tar reda på mer. Många vill först veta om vad som händer om man berättar om våldet hemma.
Som första steg kan du vara anonym och chatta eller ringa till en kurator på BRIS, barnens rätt i samhället. Då kan du få reda på mer om vad som händer när man tar hjälp från socialtjänsten och samhället. BRIS kan också vägleda dig kring hur du kan få kontakt med socialtjänsten.
En del barn och unga väljer att ta en första kontakt med sin skolkurator. Då kan skolkuratorn bli den person som kan stödja dig i kontakten med socialtjänsten.
Socialtjänsten hjälper barn som inte har det bra hemma i familjen. Ofta ger socialtjänsten familjebehandling till föräldrarna, så föräldrarna lär sig hur de kan göra saker annorlunda och minska problemen. Ibland är svårigheterna sådana att man kan behöva få hjälp med ett annat boende direkt. Det är en individuell planering.
Du kan läsa mer om socialtjänsten och vad de kan göra genom koll på soc.
Du kan alltså börja med att ta råd från BRIS och socialtjänsten anonymt om du vill, så du kan känna dig mer trygg om vad som kommer hända när du bestämmer dig för att ta nästa steg och berätta.
Det är oerhört viktigt att du inte ska behöva vara rädd för att bli utsatt för våld i ditt eget hem. Att du ska kunna känna dig trygg- det är grunden för din hälsa, och din hälsa och säkerhet är viktig!