Börjat skära mig igen
hej, jag mår väldigt dåligt. jag har börjat skära mig igen, och de är djupare än förr. jag bryter ihop varje natt och får ångest dagligen. jag orkar inte leva mer. att må skit varje dag är väldigt utmattande. jag sover bort helger och jag orkar inte vara med min familj. skolan tar oxå kol på mig. jag vill inte dö, jag vill bara slippa detta liv..jag kan ge livet ett till två år till..sen är de troligen kört. men alla säger t mig att kämpa, o jag kämpar..för att stanna vid liv. vad ska jag göra för att ta mig ur detta?
anonym

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker det var väldigt bra att du hörde av dig till oss när du mår så här dåligt. Jag tycker du berättar om svårigheter som låter allvarliga och oroväckande.
Men du är inte ensam om att gå igenom svårigheter som det här - och det finns bra hjälp och behandling för dig att få.
Det finns behandlingar både vid problem med självskadebeteende och ångest, men även för nedstämdhet och självmordstankar.
Det är vanligt att man - precis som du nämner - både kan känna att det är svårt hemma på olika sätt, men också att det är jobbigt i skolan.
Genom BUP så kan du få hjälp att förstå mer om vad som kan ligga bakom att du mår så här dåligt. Men även få hjälp här och nu till att du, steg för steg, kan börja må bättre igen.
Det finns olika behandlingar via BUP. I kontakten med BUP så får du vara med och påverka din behandling. Det finns till exempel behandling med samtalskontakt och man kan träffa läkare för hjälp med medicinsk behandling när man behöver det.
Om man önskar så kan man också få hjälp från BUP att prata med skolan så man kan trivas bättre, eller få mer hjälp kring sina skoluppgifter.
En del kan må bättre av att få ett anpassat skolschema för en tid.
Det går bra att både ha en egen samtalskontakt och att få hjälp att prata tillsammans med familjen och föräldrarna.
Kanske kände du redan till allt det här om BUP och kanske har du redan tidigare prövat en kontakt på BUP, men inte tyckt det har varit till hjälp. Om det är så, så vill jag ändå att du försöker tänka att det går att pröva igen.
Du kan byta behandlare om du skulle träffa någon som du inte alls tycker kan förstå dig.
Det viktiga är att du tar hjälp nu - oavsett om du har provat göra det tidigare.
Du och dina föräldrar kan tillsammans kontakta BUP och berätta om din situation.
Ett annat sätt är att du vänder dig till skolkuratorn eller skolsköterskan som kan hjälpa till så du får kontakt med din BUP-mottagning.
Ge inte upp!