Rädd att min mamma inte ska ta mej seriöst
Hej, jag har skickat en fråga till er tidigare om att många tycker jag borde söka hjälp för mitt "tvång". Jag själv har börjat inse nu att det kanske är så, att jag faktiskt måste ha hjälp. Det är bl.a så att mina vänner blir irriterade på mig i skolan när jag måste stanna och göra saker ett visst antal gånger i en viss hastighet och takt och man märker att de tycker att jag är jobbig och slösar på deras tid nästan. Grejen är den att jag inte vågar prata med min mamma om hur jobbigt jag tycker det här är, och att jag vill ha hjälp eftersom det börjar ta över min vardag helt. Jag är rädd att hon inte ska ta mig seriöst och att hon ska säga till mig att bara släppa det och skärpa mig, att det inte alls är något fel på mig.
Jag vet inte vad jag ska göra, alla saker jag måste göra börjar bli för jobbiga att hålla reda på nu, det är för mycket, jag orkar inte med det här längre!
:(

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Bra att du tänker söka hjälp för dina problem, för det är svårt att klara av alldeles själv. Du är orolig att din mamma inte riktigt ska förstå hur stora dina problem är och inte ta dig på allvar. Det händer.
Ibland vill föräldrar inte förstå att deras barn/ungdomar har riktiga problem. Dom vill nog helt enkelt blunda för det eller också förstår dom inte problematiken. Men skulle det vara lättare att prata med din pappa?
Om du är osäker skulle du kanske lite försiktigt kunna försöka informera din mamma om tvångsproblematik. Det finns mycket att läsa på nätet och även på denna hemsida. Du skulle kunna be henne läsa lite om det, så att hon lite bättre förstår vad du brottas med. Det kanske också skulle kunna bli enklare för dej att förklara dina problem?
Om det inte går tänker jag att du kanske behöver ta hjälp av skolpsykolog/skolkurator.
Det blir ju också ett skolproblem för dej och dom skulle kunna hjälpa dej att ta kontakt med BUP och informera dina föräldrar.
I sista hand kan du själv ta kontakt med BUP eller en ungdomsmottagning och be dom hjälpa dej med föräldrakontakten.
Lycka till!