Mamma tror att jag tar droger
Hej.
jag är 16 år och min mamma är alltid arg på mig och tror att jag tar droger(cannabis) jag har rökt 3 gånger och det vet hon om men de va ett tag sen nu.
Ibland kan hon bara komma in i mitt rum o söka efter bråk o säga att hon ska ta pisseprov på mig jag försöker prata lugnt och säger bara "gör det då" o ber henne lägga av och gå ut lugnt men hon lyssnar aldrig hon fortsätter att skälla på "gamla saker" tills jag går igång o blir arg o börjar skrika tillbaks hon börjar läsa upp hur man blir av cannabis när jag går igång hela tiden o säger att man blir aggressiv när man röker cannabis och att man har sömnproblem osv.. Hon brukar säga att jag inte sköter skolan (även fast jag sköter den o ligger bra till) hon har slagit mig också när jag säger att jag ska gå till pappa (jag gör inget motstånd utan går istället hemifrån o sover hos någon kompis istället)
orkar inte ha de såhär längre... Vad ska jag göra?
Lillmun

BUP svarar:
Hej Lillmun!
För mig låter det som om du och mamma har hamnat i ett läge där ni direkt "går igång" bägge två. Mamma får absolut inte slå dig och på det du berättar låter det som att hon anklagar dig för saker som inte stämmer.
Det låter också som att du är väldigt ensam med det här och verkligen skulle behöva att någon hjälpte dig med den här situationen.
Det kanske behövs en tredje person för att ni ska kunna prata.  Det låter som om din mamma hela tiden är arg och rädd och orolig och börjar med anklagelser istället för att lyssna på dig. Du beskriver att du är lugn men också avvisande Jag känner ju inte din mamma men jag undrar om hon inte skulle bli lugnare av att prata igenom det här ordentligt.
Du beskriver att du säger till mamma att du ska gå till pappa, men att du i själva verket sover hos en kompis istället. Jag vet inte om pappa är ett bra alternativ eller om du bara säger att du ska gå till pappa när du är arg.
Om det inte finns någon vuxen som ni bägge litar på som kan hjälpa er att prata så föreslår jag att du börjar med att vända dig till skolkuratorn i första hand eller närmaste Ungdomsmottagning.
Då kan du beskriva mer om hur du har det och ni kan diskutera vad du kan göra.