Kommer mensen tillbaka?
Hej jag ha gått ner i vikt väldigt mycket enligt min familj men tycker inte de själv. Men många i min omgivningen har börjat bli oroliga och vi ha sökt på nätet om anorexi och allt stämmer in. Så min mamma har ringt ABC nu vilket jag tycker är väldigt onödigt! Men jag har inte haft mens nu på väldigt mycket kommer jag få tillbaka min mens? Vill inte ha anorexia och vill ha tillbaka min mens vad ska jag göra! Svara så snabbt som möjligt börjar också bli lite orolig!

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Jag tycker det är klokt av din mamma att ringa sjukvården. Att förlora mensen i samband med viktminskning är ett tecken som bör tas på största allvar och jag tänker att det är din kropps sätt att tala om att den inte får tillräckligt med näring.
Jag tycker du ska lyssna på din och omgivningens oro och söka hjälp och stöd. Du kan gå till en vanlig vårdcentral i första hand om det känns bättre för dig.
Var rädd om dig och gå till en doktor nu.