Orkar inte leva såhär
Hej. Är en tjej på 15 år, börjar 9 efter sommarlovet och har mått väldigt dåligt i perioder ändå sedan 6an. Under 8an så blev allt värre, mitt liv bestod av ångest, självmordstankar och självskadande. Jag var ju va att dölja det eftersom att jag hade gjort det i flera år men till slut gick det inte. Så i 8an när en kompis fråga hur jag mådde började jag gråta o försökte med bortförklaringar men hon litade inte på mig så tillslut berättade jag. Det gick typ 1 månad o och då orkade jag inte ens vara i skolan längre. Oftast låtsades jag att vara sjuk och mina föräldrar frånvaroanmälde men när inte det gick längre skolkade jag. Jag kunde inte gå in där, inte träffa mina vänner, inte låtsas som att allt var bra. En dag när jag blev tvingad till skolan så var jag på en lektion och tänkte sedan lämna skolan för att avsluta mitt liv. Men min kompis sprang direkt till kuratorn som tydligen redan visste och hon ringde till mina föräldrar så att dom kunde möta upp mig, efter den dagen blev det ett möte med kurator, föräldrar och lärare. Där och då var jag ju bara ledsen att jag inte kunde slippa allt en gång för alla men samtidigt tänkte jag att dp kunde jag ju få hjälp iaf. Men ingen gjorde något iaf. Mina föräldrar sa bara ” hur ska du förklara dom ärren för dina barn i framtiden? , du måste sluta” o sen var dd inge mer med det.
Så till min fråga. Jag orkar inte leva såhär nu och jag kommer inte att klara av att gå till skolan. Men vad ska jag göra. För dom vet ju redan och jag får ändå inte hjälp. Känns bara som att dom tycker jag vill ha uppmärksamhet för att jag har ju redan allt... har verkligen försökt att låtsas som ingenting men jag kan inte. Vart ska jag ta vägen? Mina föräldrar verkar inte ens försöka förstå eller ge nån hjälp? Men jag kan inte hantera allt själv? Känner mig så otacksam vem ska jag vända mig till?
ledsen för otydlig text men jag minns knappt vad dom har hänt och när, Någonstans på vägen försvann koncentrationen helt och jag kan inte ens läsa längre. Vilket i sin tur blir väldigt problematiskt i skolan
hmm

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du inte bara ger upp utan vill få hjälp! Och att du har framförhållning -att du skriver till oss innan skolan börjat för du anar redan hur det kommer att bli.
Det är kanske bra att du känner att du inte orkar leva som du gjort? För det gör det möjligt till förändring . För som du beskriver har du mått väldigt, väldigt dåligt under lång tid. Och, jag kan bara gissa - om du blivit väldigt okoncentrerad och inte kan läsa längre - så har något allvarligt hänt med dig. Något som behöver undersökas, utredas och behandlas. Kan du få dina föräldrar att hjälpa dig med detta? I såfall ta kontakt med Vårdcentral eller BUP. Om inte, ta upp det med skolkurator eller skolpsykolog när skolan börjar så de kan hjälpa dig. Du ska inte ha dessa problem i skolan!
Det verkar vara svårt att få dina föräldrar att ta in hur dåligt du mår. Kanske är det därför som du undanhållit så mycket och försökt själv så länge? Döljer du fortfarande mycket? Jag tror att du ska försöka var väldigt tydlig med dem och berätta för dem hur du mår idag och hur du ser på hösten och skolstarten. Med deras stöd kan du få hjälp på vårdcentral eller BUP.
I din ålder är man fortfarande beroende av sina föräldrar på alla möjliga sätt -inte minst när det gäller att få hjälp när man mår dåligt. Om dina föräldrar inte vill hjälpa dig fast de vet hur dåligt du mår måste du försöka få hjälp på andra sätt.
När skolan börjar kan du igen ta kontakt med din skolkurator och berätta det du berättar för oss. Eller du kan nu prata med en kurator på Bris för att få lite mer ingående hjälp hur du ska gå vidare. Eller- att du tar kontakt med socialtjänsten där du bor. De har ett huvudansvar att hjälpa barn/ungdomar som far illa på olika sätt. Du kan ringa och prata med dem anonymt. Du kan också själv ta kontakt med en ungdomsmottagning och skaffa en samtalskontakt.
Allt jag föreslagit går ut på att du får någon vuxen att prata med. Denna "någon" kan hjälpa dig med många saker men inte minst "bara"lyssna på dig. Det löser inte alla problem men livet blir bra mycket enklare.
Lycka till!!