Mitt problem är att jag är särbegåvad
Mitt problem är att jag är särbegåvad. Pga av det har jag lidit och lider fortfarande i skolan.
Hitils har inte fått hjälp för att ingen kan eller förstår vad särbegåvning är, och hur det påvärkar en i skolan. Jag blir djup deprimerad av och till av min skol situation och det känns som en ond cirkel som tar aldrig slut. Hur ska jag kunna gå vidare, när jag får gång på gång bekräftat att ingen förtstår vad jag behöver. Jag är trött och orkeslös av all kaos med skolan.
Fu

BUP svarar:
Hej Fu och tack för ditt brev!
På din beskrivning låter det som att du har det jättetufft. När skolan inte matchar de behov man har kan det helt klart uppstå problem. Man kan känna sig fel bland sina kamrater, att man inte hänger med (eller tvärtom att man blir alldeles understimulerad).
Man kan känna att man lägger en massa energi på fel saker, vilket i sin tur kan leda till att man mår dåligt.
Jag tänker att det är jätteviktigt att du får hjälp. Jag tänker att det är jätteviktigt att ta reda på hur du har det och vad man skulle kunna göra för att möta dina behov.
Det är inte lätt att veta vem man ska vända sig till för att bli lyssnad på. Jag tycker att du ska börja prata med dina föräldrar om detta. De allra flesta föräldrar är måna om att ens barn ska må bra och är beredda att stötta och hjälpa. Och de förstår ofta mer än man tror.
Så börja med att prata med dem, då de kan hjälpa dig att ta kontakt med rätt ställe och rätt personer.
Jag tycker att du och dina föräldrar också ska prata med din skolkurator, skolpsykolog eller skolsyster. När det är något som inte funkar i skolan, är det viktigt att de vet om det… och de kan ofta hjälpa till på ett bra sätt.
Även din mentor kan vara en viktig person att prata med.
Detta är inte alltid lätt att göra själv, och det är då föräldrarna kan vara bra att ha med sig.
Hur som helst så är det super-viktigt att det kommer fram hur du har det och att du vill ha hjälp.
Och vänta inte. Det är inte bra att gå för länge och må dåligt.
Det är viktigt att ta tag i saken på en gång.