Misstänker att min mamma är psykiskt sjuk
Hej!
Det är nämligen så att jag misstänker att min mamma är psykiskt sjuk(en lång historia bakom det) då hon har gjort jätteelaka grejer mot mig utan att vara medveten om att hon har fel. Jag mår mycket dåligt av det hon gör och det påverkar mig på många sätt(bla mina studier och humör). Jag misstänker att hon har borderline(men ej fått en diagnos) för att det är exakt samma symptomer hon har. Hon vägrar inse att hon har fel när hon gör elaka saker mot mig och hon vägrar även inse att det är något fel med henne. Jag mår jättedåligt av det hon gör.
Vad ska jag göra i detta fall om jag misstänker att min mamma är psykiskt sjuk och vem ska jag vända mig till?
Tacksam för svar / NF
anonym NMF

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Jag förstår att du blir orolig och mår dåligt av att din mamma gör elaka saker mot dej och att du inte kan förstå hennes handlande på annat sätt än att hon kanske har en psykisk sjukdom.
Du skriver att din mamma vägrar inse att det hon gör är fel och att det är något fel på henne.Vet din mamma om hur dåligt du mår av detta och hur mycket du påverkas av hennes elakheter? Jag tänker att om din mamma skulle ha en psykisk sjukdom så är det bra att du berättar för henne hur hennes beteende påverkar dej. Det är naturligtvis bra även annars!
Du undrar hur du ska göra. Jag tror att du till att börja med ska försöka berätta för någon vuxen om din situation och dina farhågor om din mammas psykiska hälsa.
Kan du prata med din pappa? Finns det en skolpsykolog som skulle kunna hjälpa dej? Du kan också ta kontakt med ungdomsmottagningen där du bor. En annan möjlighet är att chatta anonymt med en kurator på BRIS. Du kan också läsa om andras erfarenheter av att ha en psykisk sjuk förälder på Kuling.
Lycka till!