En fråga om ADHD
jag tror jag har adhd men jag vågar inte fråga någon, ge tips på hur det är att ha adhd och sidor med test osv
melissa

BUP svarar:
Hej Melissa!
Tack för ditt brev!
Jag bifogar här lite informationsmaterial till dig ang. ADHD och vad som händer på BUP om man vänder sig dit med denna problematik.
Men jag vill skynda mig att tillägga något oerhört viktigt. Försök inte ställa diagnos på dig själv med hjälp av information eller test du kan hitta på nätet. Det informationsmaterial jag bifogar här ger dig lite orientering i frågan men absolut inte tillräcklig grund till att ställa diagnos även om du skulle känna igen dig i symtomen. Samma symtom kan uppstå utav en massa olika orsaker. Det kan finnas en rad olika förklaringar till dem. Därför kräver en sådan diagnos en grundlig utredning. Det kan man inte hoppa över.
Du skriver att du inte vågar fråga någon om detta. Men jag undrar om det  finns någon i din omgivning som också lagt märke till att du har vissa skrivsvårighet? Har dina föräldrar märkt något? Har någon eller några av dina lärare sagt något om det? Om det finns en sådan person är det bäst att ta upp dina funderingar med henne eller honom som också kan hjälpa dig att gå vidare till husläkarmottagningen eller till BUP. ADHD bedömningar görs på dessa ställen men det varierar från kommun till kommun hur man har organiserat det.
Om det är så att ingen annan har sett några problem hos dig rekommenderar jag att du talar med skolkuratorn eller med skolsköterskan om din oro kring den här diagnosen. Bäst är naturligtvis om du kan ta upp det med dina föräldrar. Eller både och.
Var inte rädd och du behöver inte skämmas för det här. Det är många (du vet säkert) som har liknande problem, ingen blir förvånad eller kommer att döma dig för det. Om du har ADHD behöver du hjälp med det och det finns hjälp att få. Det är helt avgörande. Men även om man kommer fram till att du är orolig för någonting du inte har är det lika viktigt att man tar din oro på allvar. Även då kan kuratorn vara till hjälp.
Lycka till!