Får höra kommentarer om min vikt
Hej!
Jag är en tjej på 13 år och har ända sedan jag varit liten ( är fortfarande liten men ändå) fått höra kommentarer om min vikt och hur jag ser ut. Jag tar åt mig av allt som folk säger vilket gör att jag mår väldigt dåligt av dethär. Jag har flera gånger också fösökt och spytt för att lixom bli smalare. Jag är också väldigt osäker på mig själv och vet inte vad jag ska göra. Ingen vet om dethär.
Ledsen

BUP svarar:
Hej!
Jag blir både ledsen och upprörd av att höra att du fått dumma kommentarer om din vikt. Det är nästan omöjligt att inte ta åt sig och bli ledsen och osäker när någon anmärker på ens utseende.
Tyvärr är du inte ensam om att ha råkat ut för det här, det är många som skriver och som jag träffat som varit utsatta för detta! Och det är väldigt lätt att man då tror dem som kommer med kommentarer och börjar försöka att gå ner i vikt. Det är bara det att det i sin tur kan leda till att man så småningom får en ätstörning som man kan bli väldigt sjuk av. Att spy efter maten är inte alls bra för kroppen (skickar med artikel om det).
Jag tror att det bästa är att få prata med någon om hur man ser på sig själv och hur man känner när man blir utsatt för elakheter. Det kan göra att man får lite styrka att "stå emot" och inte låta det gå rakt in i hjärtat. Det brukar vara svårt att prata om det först, därför att man så gärna skulle vilja kunna strunta i det och vara stark och självsäker och inte erkänna hur sårad man blir, men det är nästan ingen som inte tar åt sig av det.  Du skulle kunna börja med att gå in på Tjejzonen där man kan chatta med andra anonymt. Det är ofta lite lättare än att sitta ansikte mot ansikte med någon direkt.
Att prata med andra som kanske varit med om liknande saker kan göra att det känns lättare och lite säkrare, de kan också ha ideer om hur du kan göra.