Kan inte vara som andra
Jag är en tjej på tolv är jag mår dåligt i skolan jag blir utfryst av andra jag kan inte va som andra jag får känslor att jag ska dö och döda mig själv jag har skärt mig och strupit mig själv och försökt dränka mig själv jag vill inte att någon ska Veta att jag skrev Hit jag är från motala men skulle ni kunna skriva in det här till motala bup snälla jag behöver lite hjälp
Lisa

BUP svarar:
Hej Lisa!
Jag blir bekymrad av att läsa ditt brev, men jag tycker det är väldigt bra att du hör av dig till oss. Det är ett första steg mot att få hjälp, för så här ska det inte behöva vara för dig. Det låter verkligen jättejobbigt!
Jag som sitter här och skriver svar till dig kan tyvärr inte kontakta BUP där du bor, men du kan be någon vuxen som du litar på att hjälpa dig. Vem skulle det kunna vara? Skulle du kunna prata med din mamma eller pappa och berätta för dem att du blir utfryst i skolan och mår så dåligt att du tänker på att döda dig själv? Det kan kännas väldigt svårt att börja berätta om sådana här jobbiga saker, men du, det brukar kännas så mycket bättre efteråt. Det blir mindre ensamt om man delar sina svåra känslor och tankar med någon.
Jag tycker du ska ta mod till dig och antingen prata med dina föräldrar, din mentor eller skolkuratorn. Någon måste få veta hur svårt det är för dig med livet, just nu.
Annars skulle jag vilja råda dig till att först ringa till BRIS och prata eller chatta med en kurator. De kommer absolut kunna hjälpa dig med hur du ska gå till väga för att få den hjälp som du behöver. Du behöver inte berätta vem du är om du inte vill. Vad tror du om det? Ta och titta in på deras hemsida och se om det är något för dig.
Mitt råd till dig är alltså att berätta för en vuxen, eller visa det här brevet och mitt svar för någon som du har förtroende för.
Varmt lycka till och du, var rädd om dig!