Har jag en ätstörning?
Hej! Jag gillar inte alls hur jag ser ut och jag tycker att jag bara blir tjockare och tjockare. Jag är 13 år. Jag försöker att skippa, skjuta fram maten så långt det går. Jag ser mig själv som ingenting. Har jag en ätstörning?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev!  Jag kan tyvärr inte att svara på om du har en ätstörning eftersom jag inte träffat dig. För att ställa en sådan diagnos måste det göras en bedömning då du är med och kan berätta mer om hur du mår. Jag förstår ändå att du har det riktigt kämpigt både med maten och med hur du upplever dig själv på olika sätt.
I din ålder känner man sig ofta osäker och blir då också ofta missnöjd med sig själv på olika sätt. I tonåren som du just gått in i så har man nyss lämnat barndomen bakom sig och ska börja bli allt mer vuxen och självständig och det är inte alltid så lätt.
Du är så ung ännu så jag tänker att du behöver stöd från någon vuxen att prata med om det som känns svårt för dig. Hur är det med dina föräldrar? Skulle du kunna prata med dem om hur du upplever dig själv? Eller finns det någon annan vuxen som du känner förtroende för?  Det är viktigt att du får stöd i att äta normalt och få ett mer avspänt förhållande till mat innan problemen växer alltför mycket.
Hoppas att svaret gett dig någon hjälp. Tänk på att du är en viktig person som har rätt att må bra!
Lycka till!