Tror jag har dermatillomani
Alltså jag tror jag har dermatillomani, då jag alltid när jag är rastlös eller stressad rycker bort skinn från läpparna. När jag väl börjat kan det vara väldigt svårt att sluta och kan ibland känna att man hamnar i ett transliknande tillstånd. Har också läst att det kan vara en indikation på ångest problem eller depression? Behöver jag söka hjälp för det? Var i så fall?
Ewwe

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Om du ska söka hjälp eller inte beror kanske på hur stort problemet är för dej?Skadar du dina läppar mycket? Får du sår du inte vill visa andra?
Du skriver att du kan ha väldigt svårt att sluta rycka bort skinn från dina läppar när du väl har börjat. Kan du sluta om du anstränger dej?
Om du inte klarar av att sluta själv tycker jag absolut att du ska söka hjälp. Eftersom du har fyllt 18 år kan du söka hjälp inom vuxenpsykiatrin där du bor. På vissa platser finns också mottagningar för "unga vuxna"dit du kan söka. Du skulle kunna ringa både till BUP och vuxenpsykiatrin där du bor och höra med dom vilka behandlingsalternativ som finns för dej.Du kan också ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor och höra med dom.
Lycka till!