Vill bara avsluta terapin
Hej!
Jag är 15 år och har gått hos en privat psykolog i nästan ett år. Efter några möten så kom vi varandra rätt nära. Vi började prata i telefon på kvällarna, mailade mycket och sms:ade när vi inte sågs.
Vi fick en väldigt personlig relation. Han är öppen om sitt liv, visar bilder på sina barn och jag tycker att det är ganska trevligt. Vi har båda stort sinne för humor och skojar mycket med varandra. En riktigt härlig person är han och jag har funderat på om jag är kär i honom, eftersom att jag har blivit kär tidigare i en kurator. Men jag har kommit fram till att jag inte känner så för honom, utan att jag bara trivs med honom och tycker att han är schyst.
Hur som helst så ska ju terapin ta slut någon gång och det börjar närma sig nu. Jag är rädd och har ångest. Han säger uttryckligen att han tycker att det är kul att träffa mig, att jag är en kompetent och cool tjej. Han säger att vi har en personlig relation, och att det är helt ok. Han vet om att jag mår uselt över att behöva säga hejdå snart, och han säger att han kommer hjälpa mig med det. Men det känns mest jobbigt. Jag vill helst bara avsluta terapin nu så att jag slipper känna denna ångest. Bara få slut på det nu. Men jag är inte redo än, jag behöver terapin ett tag till och äter fortfarande antidepressiva mediciner.
Detta är så svårt och det finns inget sätt att göra det lättare på. :(
Amanda

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Att avsluta en terapi kan vara besvärligt speciellt om du inte känner dig riktigt mogen för det. Kanske är det inte du som bestämmer att kontakten måste avslutas? Det kan vara svårt att avsluta kontakten med någon som har varit ett stöd och hjälpt på många sätt. Det kan ta tid att smälta alla känslor av sorg och saknad samtidigt som du kanske inte känner dej riktigt säker på att klara av att leva utan det stöd som en terapeutisk kontakt kan vara.
Vad som nog komplicerar situationen för dej är att ni verkar haft en personlig kontakt vid sidan om terapikontakten.Normalt ska en terapeut inte berätta så mycket om sig själv, ringa, mejla och sms:a på kvällar osv. Ett av problemen som då uppstår är att terapeuten inte bara är en terapeut utan också blir/upplevs som en personlig vän. Och det är nog svårare avsluta en vänskapsrelation än en terapi. En terapeut vet hur hen ska hjälpa patienten att avsluta kontakten på ett bra sätt men hur gör hen med den mer personliga vänskapen som har utvecklats? Du kanske skulle vilja ha kvar honom som vän och undrar varför ni måste skiljas även om terapikontakten måste avslutas?
Men det låter bra att ni är överens att avsluta terapin. Det viktiga är att ni pratar om avslutningen och varför er kontakt med varandra måste upphöra fast du är fäst och kanske fortfarande beroende av hans stöd. Jag tror att bakom din ångest kan finnas starka känslor av sorg, saknad och kanske också ilska. Om du kan berätta och prata om dina känslor inför avslutningen i terapin tror jag att det så småningom kommer att kännas lättare.
Lycka till!