Vet en tjej som utsätts för hot av sin pappa
Hej! Jag vet en tjej som bor hemma, hon är 21 år och vill bara därifrån. Pappan är arbetslös sen några år, känd för att vara aggressiv, dricker och är hemma om dagarna. Nu när ekonomin gått dåligt så ger han ständiga hot till dottern då om att "slå ut alla hennes tänder" sparka ut henne med huvudet före så hon blir medvetslös" han höjer knytnävar, jagar henne och skriker. Hon har vid dessa tillfällen lyckats komma undan med röda slag märken.. Dock lever hon under rädsla och har ingenstans att ta vägen. Kan man på något konkret sätt anmäla han och vad krävs det för slags bevis?
JS

BUP svarar:
Hej JS!
Jag tycker att hon ska vända sig till socialtjänsten där hon bor. Det är absolut inte OK att bli utsatt för hot i någon form, och absolut inte när det är så allvarligt som för den här tjejen.
För att få mer tips och råd för just hennes situation kan hon vända sig till kvinnofridslinjen som vänder sig till kvinnor som utsatts för våld, kränkande behandling eller sexuella övergrepp. Där kan man mer om vilken typ av bevis som krävs för att kunna göra en anmälan, men de har också tips om vad hon kan göra för att få hjälp.
Om det är akut fara för att hon utsätts för våld ska hon ringa till 112 för att få akut hjälp.