Har inte orken att ringa BUP igen
Hej jag mår inte inte bra, min kompis tyckte att jag skulle gå till bup för att få hjälp (han går hos bup) jag var tveksam i början för jag bryr mig inte direkt om hur jag mår och det känns inte som att det kommer bli bättre heller. Men jag gick dit ändå och gav mitt personnummer i receptionen men ingen frågade om mitt nummer fast dom sa att dom skulle ringa, eftersom jag inte lämnade mitt nummer ringde ingen. Jag pratade med min kompis och han sa att jag skulle testa att ringa istället, så det gjorde jag. Jag fick ett bedömningssamtal (tror jag??) och hon sa att jag borde gå till ungdomsmottagningen istället. Men grejen är att jag orkar inte hålla på och försöka gå till något ställe nu, jag har ju försökt men fick ingen hjälp. Hon i samtalet sa även att jag skulle ringa tillbaka om det blev värre dom närmsta dagarna, och det blev det men jag ringde inte för det känns onödigt när ingen lyssnar på mig, min kompis har fått mig att inse att jag behöver hjälp som är sant. För jag mår inte bra, jag har ångest varje dag, kan inte koncentrera mig på saker, känner att jag inte duger till något, känner mig ensam, självmordstankar ett litet självskadebeteende osv. Men vad ska jag göra? Jag har inte orken att ringa och fråga om ett nytt samtal eller så och i skolan har vi ingen man kan prata med.

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Vad modigt och bra av dig att söka hjälp och ringa till BUP, det är det inte alla 14-åringar som vågar. När det är en ung person som ringer till oss själv så brukar vi alltid försöka erbjuda ett samtal och det verkar som du också fick komma. Men att behandlaren du träffade bedömde att du troligen skulle få bättre hjälp på Ungdomsmottagningen.
Jag kan mycket väl förstå att det känns jobbigt att återigen behöva ringa eller gå till ett nytt ställe och berätta om det som oroar dig. Jag vill ändå att du gör det, för det låter som du mår riktigt dåligt och på UMO kommer de kunna möta och lyssna på dig.
Det är inte helt ovanligt att man får pröva sig fram lite innan man kommer underfund med var man kan få bäst hjälp. Det är en klen tröst för dig, det förstår jag. Om det är så att du tycker att det är BUP som borde hjälpa dig så är mitt råd att absolut ringa igen. Känns det allt för svårt skulle du kunna be någon av dina föräldrar att hjälpa dig.
Jag tycker inte du ska ge inte upp, för det finns stöd att få.
Varmt lycka till!