Vill berätta för någon – kan jag maila?
Jag går och tänker en massa på allt som hänt och som jag varit med om, tankarna dyker ofta upp. Jag är väldigt negativ och många säger att jag har för stora krav på mig själv. Jag mår relativt dåligt enligt mig själv. Jag har inga speciella funderingar om något som hänt utan det är så att händelserna dyker upp hela tiden om och om igen, vissa saker ekar bara i huvudet. Jag skulle därför vilja berätta åt någon om allt som hänt och har en som jag skulle kunna lita på och berätta det åt. Jag vet bara inte hur jag skall börja, funderade på att skicka ett mejl men vad allt behöver framgå i mejlet? Räcker det med att endast skriva att händelser i livet dyker upp ofta om och om igen och att det börjar bli rätt jobbigt och att man skulle vilja prata med personen ifall det passar henne? Eller behöver man skriva ett utförligt mejl vad man varit med om? Skulle väldigt gärna vilja ha svar på frågan, har funderat massor på det!
negativ tjej

BUP svarar:
Hej!
När jag läser ditt brev tänker jag att du har det lite tufft. Många tankar som snurrar och du skulle vilja bringa reda i dem. Ett sätt att få lite ordning på sina tankar är, precis som du själv är inne på, att berätta om dem för någon. Frågan är till vem och hur.
Jag tänker att det bästa i många fall är att faktiskt prata. Att samtala och sätta ord på sina tankar brukar få dem att klarna och det svåra känns ofta lite mindre svårt efter några samtal. Det bästa är om man kan prata IRL. När man kan se en människa kan man också se nyanserna i kroppsspråk och ansiktsuttryck, som gör det lättare att förstå vad den försöker säga och förmedla. Om detta känns OK för dig, så tycker jag att du ska börja med det.
Du skriver att du har en person som du litar på och skulle kunna berätta dina tankar för. Det låter jättebra!  Vill ändå skicka med dig några tankar… (du kanske redan vet detta, i så fall hoppas jag att du ändå står ut att läsa).
Oftast så är det bra att börja med att prata med en vuxen… till exempel föräldrarna. Fördelen med att prata med dem är ju att de finns nära dig och känner dig. Därför kan de stötta dig i vardagen... och de förstår ofta mer än man tror. Fördelen att prata med en vuxen är att de ofta vet vart man kan vända sig för att få mer hjälp om det skulle behövas.
Tyvärr är det ju ibland så att man inte vill prata med sina föräldrar. I så fall kanske det finns någon annan vuxen i din närhet som du har förtroende för?  Släkting, tränare, präst, någon kompis förälder?
Annars kanske kuratorn på din skola, eller på närmaste ungdomsmottagning?
Nu är det inte alla som upplever att det här med att prata IRL är så himla lätt. Eller ens möjligt. Vissa tycker att det är superjobbigt att prata när en annan människa sitter och tittar på en och kanske ställer frågor som man inte kan svara på direkt…
I sådana lägen kan ju mail eller chatt vara en bra väg. På tjejzonen.se finns möjlighet att chatta med en ”storasyster” om hur man har det. Skulle det kunna vara något för dig?
Ett annat alternativ är att gå till någon IRL och berätta för henne/honom om att du helst skulle vilja skriva ner och maila dina tankar, och att det är lättare för dig att kommunicera den vägen? Jag tror säkert ni kan komma överens kring hur ni ska kommunicera.
Du undrar vad som ska stå i mailet och hur mycket du ska skriva. Vad som ska stå i ett eventuellt mail beror ju på vem du ska skicka det till. Innan du skriver alltför mycket i ett mail, så tycker jag att du ska ta reda på vad och hur personen kan hjälpa dig.
När du vet det, så kan du också lättare avgöra hur mycket du behöver skriva eller säga. Eller fråga den du väljer att prata med!
Det viktigaste är nog ändå ATT du kommer igång att prata med någon. Så vänta inte!
Hoppas mitt svar blir till hjälp!
Lycka till!