Orkar inte leva så här längre
Jag vet inte vad jag ska ta mig till, min pappa är alkoholist och ville egentligen inte ha mig. Mamma pressade honom till att flytta in med henne. Nu är hon bitter och alltid arg på honom, hon kan få raseri utbrott på både mig och honom. Igår bråkade de och hon skrek saker om att hon skulle döda honom och allt möjligt. Pappa sitter mest bara och ser på tv på dagarna och bryr sig inte så mycket om något, eller så vet han inte hur han ska visa det. Jag klandrar inte någon av dem men jag orkar inte leva så här längre. Har länge känt att jag inte vill leva men efter igår blev känslorna starkare än någonsin.
Vi har tre katter som jag aldrig skulle klara mig utan. Jag kan bo hos min pojkvän men vågar inte lämna mina föräldrar ensamma med varandra eller med katterna. Är rädd att pappa ska döda eller skada katterna på natten eller när jag är borta. Han har aldrig visat tendenser till detta men jag har ändå oron inom mig. Jag vill heller inte lämna mamma eftersom hon alltid har tagit hand om mig och alltid funnits där. Vi försöker hitta en lägenhet att bo i men jag är rädd att pappa ska höra när vi pratar om det och bli arg för att jag pratar så med mamma och inte med honom. Är rädd att han ska göra något då, t.ex skada katterna, men vet nånstans att han inte kommer det.
Jag träffar en psykolog men nästa träff är om några veckor och jag kan inte vänta så länge med att få ur mig allt det här. Hur ska jag göra för att orka med, för att inte ge upp. Snart går det inte längre.
stolen

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det är ju helt normalt och vanligt att ungdomar flyttar hemifrån i din ålder. Du vill också väldigt gärna flytta hemifrån, men det dyker upp alla möjliga farhågor. Du vågar inte lämna dina föräldrar ensamma eller med katterna. Varför? Eftersom din mamma hotat döda din far kan jag förstå att du blir orolig.
Men att säga något sådant i ett bråk och att göra det är ju en helt annan sak. Du skriver inte att dina föräldrar är fysiskt våldsamma. Du är också rädd att din pappa skulle döda dina katter för att du har en hemlighet med din mamma.Varför tror du det? Är din far en våldsam person?
Barn i familjer med en alkoholist blir ofta väldigt involverade i de vuxnas liv och blir ofta oroliga för hur det går hemma när dom själva inte är där. Det kan  bli svårt att komma loss och ut i friheten där du inte behöver ta hand om dina föräldrar. Men det går och det är bra att du har en samtalskontakt där du kan vrida och vända på de här frågorna.
Du skriver att du kan bo hos din pojkvän. Kanske är det dags för dina föräldrar att ta ansvar över sina egna liv och för dej att ta ansvar för ditt eget liv i första hand?
Jag tycker att du ska tala om för dina föräldrar att du då och då kommer att sova över hos din pojkvän och att du tycker att det är dags för dej att flytta hemifrån.
Lycka till!