Min kurator har förändrats
Så jag och min kurator blev bara mer än elev och kurator. Vi fick ett väldigt personligt förhållande, inte så att vi var kära i varandra gud nej, men att vi brydde oss väldigt mycket om varandra. Det tog lite tid för mig att öppna mig upp för henne men till slut så kände jag att jag kunde lita på henne. Iaf det börja med att jag hade några möten med henne, men sen så blev det att jag nästan pratade med henne varje dag, vi kunde bara sitta i hennes kontor och prata, skratta, vi brukade ta promenader, och fika ibland. hon berätta alltid att hon var väldigt orolig för mig, och att hon bryr sig väldigt mycket. Hon kunde ibland fråga om jag hade kommit hem, eller om jag va ute, och var nästan alltid orolig. Har haft problem med alkohol droger osv, hon var rädd för att jag skulle falla tillbaks. Hon ringde mig när jag var berusad en gång och ville att jag skulle säga vart jag va så hon kunde hämta mig, men jag vägra att säga vart jag va hon ringde socialen, polisen. Iaf efter händelsen kunde vi ha kontakt då och då (det här var nu under sommarlovet) men sedan så har hon nu bara blivit kall mot mig, och förstår inte varför? Har bemöt henne 3 gånger efter sommaren. De två gångerna kolla hon bara snett på mig, och den tredje sa hon faktist hej men med en kall röst och bara forsatte gå. Känner mig ganska ledsen och besviken. Jag mennar, här har jag verkligen suttit och berättat så många personliga saker och jag litade på henne och hon brydde sig så mycket om mig, och hon visade verkligen det, mina kompisar började märka att hon bara var så mot mig. Men nu helt plötsligt så är hon en annan människa. Är det något jag har gjort? eller något jag inte borde ha gjort? Eller har jag bara tagit henne för givet?
madde

BUP svarar:
Hej Madde!
Tack för ditt brev!
Det är inte en helt lätt fråga att svara på, eftersom varken du eller jag riktigt vet vad din kurator tänker. Så du får ta mitt svar med en nypa salt - det här är bara en av flera möjliga förklaringar.
Jag tänker att det kanske inte har med dig att göra utan att hon blev orolig för att hon brydde sig för mycket och gick in för mycket i ditt liv. Det kan ha varit så att hon kände att hon engagerade sig nästan som en förälder och inte som en mer neutral kurator.
Du berättar ju att även dina kompisar märkte att hon visade att hon brydde sig om dig på ett annat sätt än hon visade mot andra. Att arbeta som skolkurator innebär ju att försöka finnas till och hjälpa alla som har det svårt och kanske blev hon orolig att hon var annorlunda mot dig än andra och nu försöker vara mer neutral?
Det som för dig bara känns avvisande och kallt och får dig att undra om det är något du gjort - kanske för henne är att hon inte riktigt vet hur hon ska göra för att inte "särbehandla" dig i förhållande till andra.
Jag förstår att det här är oerhört svårt för dig att ta upp med henne och fråga rakt ut. En möjlighet är kanske att skriva till henne eller skicka samma brev till henne som du gjort till oss. Du beskriver ju fantastiskt bra hur hennes handlande blir för dig - och hur du plågar dig med att försöka tänka ut om du gjort något fel.
Ja, hoppas du kan ha någon hjälp av det här svaret - det här är ett sätt att se på saken.