Undrar vad jag har för problem - mår väldigt dåligt
Jag är en tjej på 16 år. Jag undrar vad jag har för problem egentligen, jag mår väldigt dåligt. Det kan komma i perioder under dagen och jag känner mig så ledsen, arg och att jag inte orkar livet mer. Jag överreagerar väldigt enkelt på småsaker, när jag gråter så gör det så ont i min kropp och det har fått till att jag har skadat mig själv flera gånger. Det känns även som om jag har något aggressionsproblem, så kändes det när jag var liten också. Jag blir enkelt arg och blir galen och även när jag är arg kan jag slå mig själv eller ta något vasst och göra illa mig.
Året 2013-2014 har det hänt mig dåliga saker som jag mått/mår väldigt dåligt över. Vet inte om det är därför jag blivit såhär? Att jag skadar mig själv började jag med 2013, det är inga djupa sår jag gör.
Jag har svårt att koncentrera mig på saker i skolan också, är det någon jobbig uppgift så vill jag bara skita i det och gå hem. Jag har alltid varit klantig och glömsk också. Så fort jag kommer till skolan blir jag på ett helt annat humör (har börjat 1:a ring, så har ny klass) och kan inte vara mig själv eller någonting. Skolan gör mig bara på ett dåligt humör, vill hellre stanna hemma än att gå dit.
Jag vet inte vad jag ska göra åt dessa problem.
SCÖ

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Det låter som du har det jättetungt och att dina känslor hela tiden ligger på ytan så att du reagerar fort och känslorna svänger upp och ner. Tydligt är att alla känslor verkar vara starka.
Jag undrar vad det var för dåliga saker som hände dig 2013- 2014. Om man varit med om händelser som påverkat en starkt, så kan det ligga kvar och påverka hur man mår. Med trauma menar man just händelser som kraftigt påverkat hur man mår.
Om en händelse ska betraktas som ett trauma eller inte beror inte på själva händelsen utan snarare hur den påverkat dig. Symptom på tidigare trauman kan just vara en extra känslighet. Man reagerar snabbare och starkare på situationer som kanske i sig inte är så allvarliga.
Nu vet jag förstås inte om det här stämmer på dig, men jag tycker att du ska söka hjälp för att förstå mer av dig själv och dina reaktioner. Om det finns en skolkurator på din skola kanske du kan börja att prata med hen. Skolkuratorn kanske kan hjälpa dig med det som känns tungt i skolan.
Ett annat alternativ är att du tar kontakt med din närmaste ungdomsmottagning. Du hittar adresser på deras hemsida, umo.se.
Hoppas du fått lite hjälp på vägen.
.