Jag vill berätta men vågar inte
Jag vill bara berätta för mina föräldrar hur jag mår men jag kan verkligen inte, förra gången som mamma såg mina ärr/sår så vart hon arg på mej och hotade att om jag inte slutade så skulle jag inte få hänga med utomlands. Det var för ungefär 6 månader sen. Jag har mått dåligt hela tiden sen då men skar mej inte för att jag vill verkligen inte att hon skulle se det och bli arg på mej. Men på senaste har jag börjat må sämre och sämre så jag visste inte vad jag kunde göra förutom att skära mig. Jag har nu ärr och ”sår” över hela mitt högra lår och min högra arm. Jag vill lixom må bättre men känd som att jag aldrig kommer må helt bra. Det känns som att jag inte kan prata med min mamma om det då hon vart jättearg förra gången och då såg hon bara 2 ytliga och nu är det lixom över hela mitt ben och armarna. Jag kan ändå förstå hennes reaktion lite då min storasyster oxå skar sig när hon var i min ålder så hon ä väll bara orolig oså men ändå. Jag vill verkligen inte att någon ska få reda på det i min klass för dom kanske skulle säga till lärarna som säger till mina föredrar med det är ganska svårt att gömma det då vi har idrott varje dag så man måste ju byta om bland alla. Så hur kan jag lixom ta upp detta med mina föräldrar? Jag brukar inte lixom prata med dom så mycket om hur jag mår eller om mitt liv direkt. För känner ändå att jag måste säga någon innan sommaren oså för dom lär ju se det om man ska gå runt i bikini o så. Jag är oxå ganska nervös över att behöva visa mej i bikini framför min klass o så då vi ska åka på en klassresa utomlands innan vi ska sluta nian om några månader. Är som det är redan ganska obekväm med att visa mej i bikini då jag ä överviktig oså men det hjälper ju inte direkt att ha en massa ärr. Är jätterädd för att någon ska kolla eller fråga om det och vad jag då ska säga.
;|

BUP svarar:
Hej
Du skriver att du vill berätta för dina föräldrar om hur du mår innerst inne och om ditt självskadebeteende som kommit tillbaka men att du är rädd för vilka reaktioner du kommer att få. Frågan du funderar på kommer det bli likadant som för ett halvår sedan då din mamma hotade med att du inte skulle få följa med på semesterresan. Hur blir reaktionerna denna gång. Kraftfullare eller uteblir dom helt och hållet. Det skulle om vi tänker positivt även kunna bli bra. Din mamma har kanske undrat men inte vågat fråga. Ni kanske får en bättre mor och dotter relation.
Mitt råd till dig och alla som skriver hit är att berätta. Berätta igen och igen. Berätta allt. Berätta om all oro du känner. Berätta vad som får dig att vilja göra dig illa. Berätta om problemet du har med att visa upp dina ärr på gymnastiken eller på badstranden.
Om du känner att föräldrarna inte ger dig det stöd du behöver måste du gå till någon annan vuxen du känner förtroende för och berätta. Att bryta ett självskadebeteende helt på egen hand är svårt och många behöver hjälp med detta och att ta emot hjälp är inget svaghetstecken utan en styrka.
Att din äldre syster försökt hantera jobbiga känslor på samma sätt med att skära sig är det naturligtvis inte bra. Men om hon fått hjälp och slutat kan du känna hopp om att du också kan få hjälp.
Om du väntar finns risken att dina problem ökar och då kanske det känns ännu svårare att berätta. Om du tar initiativ att berätta kan du även välja tidpunkt du när det funkar bäst rent praktiskt. Då det finns tid och dina föräldrar inte ska iväg till sina arbeten.
Jag vill rekommendera en hemsida och en verksamhet som heter shedo. Dit går det att chatta och där finns det säkert många som just funderar på samma sak. Vad ska jag göra med mina ärr.
Tack för ditt brev och lycka till.